Indrukwekkende manifestatie op de Heuvel

12 november 2004

Indrukwekkende manifestatie op de Heuvel

Op 11 november vond op initiatief van de SP een indrukwekkende manifestatie op de Heuvel plaats onder het motto: voor het vrije woord, tegen geweld. 300 Ossenaren gaven gehoor aan de oproep om voorafgaand aan de raadsvergadering hun afkeer te laten blijken van de gebeurtenissen van de afgelopen dagen met de moord op Van Gogh en de brandstichting in de Bedirschool in Uden.

Hans vd Poel)
Mahmut Erciyas tijdens de manifestatie (foto: Hans vd Poel)

In scherpe bewoordingen keurde SP-raadslid Mahmut Erciyas zowel de fundamentalistische politieke islam als het net zo gevaarlijke rechts populisme aan de andere zijde af. "Zeg nee tegen extremisme, fanatisme en haat." SP-wethouder Chris Ermers pleitte voor het consequent verdedigen van de vrije meningsvorming en voor moed en lef. "We moet elkaar aanspreken en ons blijven inzetten voor de basis van onze samenleving: humaniteit en solidariteit."

Hans vd Poel)
(foto: Hans vd Poel)

Slotconclusie van de manifestatie samengevat door Mari-Anne Marijnissen luidde:

• Dat met kracht het geweld tegen scholen, moskeeën, kerken en individuen van welke kant dan ook, wordt veroordeeld.
  • Dat er adhesie betuigd werd aan alle door dit geweld getroffen burgers
  • Dat er een klemmend beroep gedaan wordt op burgers, geloofsgemeenschappen en instellingen om de dialoog tussen bevolkingsgroepen in stand te houden en te versterken.
  • Dat er waakzaamheid in acht wordt genomen teneinde (verdere) escalatie te voorkomen.
  • Dat we met z'n allen oproepen tot een voortzetting van het open en vrije debat over integratie en het vreedzaam samenleven van verschillende bevolkingsgroepen.

Na afloop bleven velen nog napraten en begaven de raadsleden zich naar de wat later dan gebruikelijke raadsvergadering waar met de woorden van eenzelfde strekking een SP motie raadsbreed werd aangenomen. Een motie die door een zichtbaar geroerde burgemeester nog eens luid en duidelijk werd voorgelezen.

Bekijk hier de motie die raadsbreed werd aangenomen. (PDF-bestand)
Bekijk hier de toespraak van SP-raadslid Mahmut Erciyas (PDF-bestand)
Bekijk hier de toespraak van Neset Irsik, de voorzitter van de Turkse ouderraad (PDF-bestand)
Bekijk hier de toespraak van SP-wethouder Chris Ermers (PDF-bestand)