Democratie en overheid

9 maart 2024

SP voorstellen versterken democratie in regionale samenwerking

Foto: SP

De gemeente Oss werkt samen met andere gemeenten samen. Dit doen we om verschillende redenen, bijvoorbeeld omdat we samen meer kwaliteit kunnen leveren, of een betere prijs krijgen omdat we samen producten of diensten inkopen. Denk bijvoorbeeld aan de BSOB (belastinginning, WOZ-waarde bepalen), de GGD (Gemeentelijke Gezondheidsdienst), of bijvoorbeeld het Duurzaamheidsplein (De milieustraat).

10 december 2023

SP stelt vragen aan minister en college van GS

Foto: SP

Naar aanleiding van de sluiting van Antoon en Frans in Megen heeft SP Tweede Kamerlid Jimmy Dijk vragen aan de minister gesteld. Ook SP Statenlid Maurice Spapens heeft vragen ingediend bij het college van gedeputeerde statan van Noord-Brabant over de voorgenomen sluiting.

16 november 2023

Renske Leijten opent fototentoonstelling in Oss

Foto: SP

Renske Leijten zal na de verkiezingen niet terugkeren in de Tweede Kamer. Toch zit zij niet stil. Afgelopen donderdag opende ze een fototentoonstelling in Oss. Deze fototentoonstelling, voor iedereen gratis te bekijken, staat buiten opgesteld langs het fietspad naast het gemeentehuis.

23 juli 2023

SP wil dat gemeente zich aan de afspraken houdt

Foto: SP

Twee jaar geleden heeft de gemeenteraad van Oss groen licht gegeven voor het onderzoek naar plaatsing van windmolens in de polder tussen Oss en ’t Wild. Toen zijn ook een aantal voorwaarden gesteld waaraan de plannen moeten voldoen. Nu, twee jaar later, blijkt dat van die voorwaarden weinig terecht komt. De dure adviesbureaus die het onderzoek uitvoeren trekken zich er weinig van aan. En de gemeente doet niets om ze bij de les te houden.

16 december 2022

SP stelt kritische vragen over digitale veiligheid in gemeente Oss

Foto: Philipp Katzenberger / unsplash.com

De gegevens van Osse inwoners en systemen van de gemeente moeten beter beschermd worden tegen lekken en hacken, stelt Quinten Braakman, raadslid van de SP. Dit is belangrijk omdat de Ossenaren recht op privacy hebben en de gemeente afhankelijk is van IT-systemen.

30 maart 2022

Geen respect voor de kiezer in Oss

Foto: SP

VDG heeft een blokkade opgeworpen tegen de SP voor deelname in een coalitie, zonder inhoudelijk met de SP gesproken te hebben. Dit is gewoon oude machtspolitiek. De SP heeft een coalitie voorgesteld van VDG, SP en CDA. Dat doet recht aan de verkiezingsuitslag. De drie grootste partijen in Oss vormen een goede afspiegeling van de politieke verhoudingen tussen stad en de kernen en linkse, midden en rechtse politiek.  Daarmee zou de wethouders verdeling 2-2-1 worden.