Democratie en overheid

18 oktober 2021

Actieve informatieplicht van het college aan de raad

Zaterdag 16 oktober stond er in het Brabants Dagblad een groot artikel over de verwikkelingen rondj de Geffense Plas. De SP is uitermate verbaasd over de manier waarop de Raad is geïnformeerd.

10 oktober 2021

Geen tijdelijke huurcontracten voor flexwoningen

Foto: SP

De grote vraag naar woningen, vooral van starters, vraagt om bijzondere maatregelen. De bouw van flexwoningen voorziet in de grote behoefte aan woonruimte. De SP is tegen de kortdurende huurcontracten van twee jaar en het ontbreken van een garantie op woonruimte na afloop van het huurcontract. BrabantWonen ziet dat nu ook in schrapt de kortlopende huurcontracten. Daarmee zijn de flexwoningen een goede overbrugging totdat er meer echte woningen beschikbaar komen.

9 juni 2021

Toeslagenaffaire: verklaring SP en CDA Oss

Foto: Christian Dubovan / unsplash

Landelijk zijn veel ouders en kinderen getroffen door de kinderopvangtoeslagenaffaire. Door alle problemen kunnen zij hun leven als volwaardig burger niet oppakken zonder proactieve hulp. Het gevoel dat ze voortdurend van het kastje naar de muur worden gestuurd worden werkt verlammend. Helaas is er in de gemeente Oss ook een behoorlijk aantal gedupeerde gezinnen.

12 november 2020

SP op de bres voor mensen met de smalle beurs, de natuur en BOA’s

Foto: SP

Donderdag 12 november wordt in de gemeenteraad beslist over de begroting voor het jaar 2021. De SP dient verschillende moties met voorstellen tot verbetering.

14 oktober 2020

SP stelt vragen over coronaproof verkiezingen

Foto: SP

De coronacrisis heeft grote iinvloed op iedereen. Juist om te zorgen dat nu juiste beslissingen genomen worden is het belangrijk om extra alert te zijn op de democratie. De Tweede Kamerverkiezingen worden in maart 2021 gehouden. Deze verkiezingen worden dus tijdens de coronacrisis georganiseerd. De SP vindt het belangrijk dat deze verkiezingen coronaproof doorgaan, zodat iedereen veilig kan gaan stemmen.

1 februari 2020

Motie fusie Landerd Uden

Foto: SP

De mogelijke fusie van Uden en Landerd houdt de gemoederen flink bezig. Vooral in Schaijk zijn veel inwoners het niet eens met de aansluiting bij Uden. Zij geven de voorkeur aan een samnegaan met Oss. De SP in Oss begrijpt dat en vindt dat de inwoners van Schaijk en Reek een nieuwe kans moeten krijgen op een referendum over aanlsuitng bij Oss of Uden. Een motie van GroenLinks, VDG en D66 om als Osse gemeenteraad en college zich actief te gaan mengen in de beslissingen van Landerd gaat de SP veel te ver. SP fractievoorzitter Jan Zoll geeft aan waarom.