Financiën en bedrijfsvoering

9 november 2018

SP fractie over Osse begroting

Foto: Gemeente Oss / Gemeente Oss

Donderdag 8 november is de eerste begroting van het VDG, CDA, VVD, BeterOss college in de gemeenteraad behandeld. SP fractievoorzitter Jan Zoll legde als eerste uit wat de SP van deze begroting vindt. Hier vindt u de inbreng van de SP en de voorstellen die de SP heeft ingediend.

5 oktober 2018

Gemeente Oss speelt weer voor Sinterklaas

Foto: SP / lokaleomroeplandsmeer.nl

Het gemeentebestuur van Oss gaat 1 miljoen euro uitgeven om het oude belastingkantoor aan de Lievekamplaan op te knappen zodat de Omgevingsdienst het drie jaar lang gratis kan huren.

Lastenontwikkeling gemeente

We streven naar een lastendruk tot het landelijk gemiddelde. Door een betere organisatie en bedrijfsvoering streven we naar een bovengemiddeld voorzieningenniveau in Oss waarbij er kansen zijn voor iedereen. Niet de financiële afwegingen horen leidend te zijn maar de maatschappelijke behoefte.

Gemeentelijke aanbesteding

Als de gemeente een taak of opdracht wettelijk niet hoeft aan te besteden, moet zij dat ook niet doen. Zo besparen we op aanbestedingskosten. De gemeente gaat alleen in zee met bedrijven en organisaties die zich gedragen als goede werkgever en personeel voldoende zekerheid en salaris bieden. Kleine ondernemers en sociale firma’s moeten meer kans maken op gemeentelijke opdrachten. Het uitvoeren van taken in eigen beheer wordt gestimuleerd.

Flexwerk

Flexwerkers worden tijdelijk ingezet bij werkpieken en bij ziekte van werknemers. Steeds vaker worden flexwerkers ingezet voor structureel werk. Dat gaat ten koste van de kwaliteit van de baan en van het werk. De gemeente zet geen flexwerkers in voor structureel werk en investeert in de ontwikkeling van haar eigen medewerkers.

Budget Wmo en sociaal beleid

Geld voor de Wmo en sociaal beleid moet worden geoormerkt. Geld voor Wmo en sociaal beleid moet naar Wmo en sociaal beleid.

Afvalverwerking

Groter maakt niet beter en goedkoper. De afvalinzameling blijft daarom in handen van de gemeente. De milieustraat blijft haar gratis tarieven houden en daarmee toegankelijk voor iedereen.