Natuur en Milieu

12 oktober 2021

Informatieavond Behoud Lithse Polder

Foto: SP

Een goed bezochte informatieavond van Behoud Lithse Polder in Avanti in Lithoijen. De mensen maken zich grote zorgen over de gezondheidseffecten van windturbines in de Lithse polder en de aantasting van het landschap.

9 juli 2021

College haalt bakzeil: natuur mag niet opgeofferd worden voor noordelijke randweg

Foto: SP

Bij het raadsdebat over de noordelijke randweg haalde wethouder van Orsouw bakzeil. Hij wilde de noordelijke randweg (Frankenbeemdweg) verbreden dwars door de natuur bij de Harnas en omgeving. Omwonenden kwamen in opstand. Een enquête van de SP wees uit dat er geen draagvlak voor de collegeplannen bestond.  En dat heeft geholpen. De uitkomst van het debat is dat de natuur bij de ontwikkeling van verdere plannen moet worden gespaard.

1 juli 2021

Zijn windturbineparken nog wel mogelijk?

Foto: SP

De gemeente Oss heeft, op de SP na, ingestemd om de Lithse polder te bestemmen voor de komst van windturbines. Nu heeft woensdag 30 juni de Raad van State een uitspraak gedaan over een windpark in Delfzijl. Het is daardoor nog maar de vraag of het mogelijk is windturbines te plaatsen in de Lithse polder.

25 juni 2021

SP kiest kant van bewoners Oijense Zij

Acht bewoners van de Harnas en omgeving uit Oss kwamen donderdag 24 juni inspreken bij een bijeenkomst in het gemeentehuis. Zij zijn tegen het plan om een fietspad aan te leggen door het nieuwe natuurgebied dat grenst aan de Harnas. Jan Zoll, fractievoorzitter van de SP, overhandigde op diezelfde bijeenkomst een rapport aan wethouder van Orsouw van Beter Oss. Daarin stond de uitslag van een buurtonderzoek. Twee derde van de buurt is tegen het plan.

25 juni 2021

Bomen terug in de Adelaar

In de Adelaar in Oss zijn onlangs bijna alle bomen gekapt. Er heerste essentakziekte. De bewoners zijn nu boos omdat er geen nieuwe bomen worden terug geplant. De SP vindt ook dat er nieuwe bomen moeten worden geplant. Het is daar nu een kale boel.