Natuur en Milieu

13 mei 2024

Zandwinning Hamelspoel: "IS MIDDEL ERGER DAN DE KWAAL?"

Foto: SP

Koninklijke Smals NV wil de Hamelspoel in Herpen gaan gebruiken voor zandwinning. De SP verwacht dat dit veel overlast gaat geven voor de omgeving en vraagt zich af of het middel niet erger is dan de kwaal.

9 februari 2024

Nieuw overleg bouwplannen Sibeliuspark

Foto: SP

Tijden veranderen. Vijftien jaar geleden vond men het Sibeliuspark te groot, te leeg en te saai. Het park moest kleiner worden en mooier. Besloten werd op diverse plekken woningbouw toe te staan en de rest opnieuw in te richten. Maar corona, klimaatverandering en de behoefte aan buitenlucht hebben geleid tot een herwaardering van groen en stadsparken. Omwonenden lopen dan ook te hoop tegen plannen om bomen te kappen of woningen te bouwen in het groen. Op initiatief van de SP heeft de gemeenteraad van Oss unaniem een motie aangenomen om de plannen voor woningbouw in het Sibeliuspark opnieuw tegen het licht te houden.

16 oktober 2023

Hoe verder met gedupeerden na faillissement Ralpo?

Foto: Brett Jordan / Unsplash.com

Onlangs is glaszettersbedrijf Ralpo failliet gegaan. De kans is groot dat cliënten, die aanbetalingen hadden gedaan, naar hun geld kunnen fluiten.
SP-raadslid Jelle van der Vliet: “Het is te gek voor woorden, dat de gemeente een bedrijf heeft aangeprezen, dat in het verleden al een aantal keren failliet is gegaan. Nu zitten veel gedupeerden met de gebakken peren!”

22 september 2023

Laat iedereen profiteren van windmolens

Foto: SP

Windmolens leveren heel veel geld op. Bij de huidige stroomprijzen zouden de windmolens die in de Lithse Polder zijn gepland per jaar 11,5 miljoen euro aan stroom opleveren. Omdat windmolens overlast veroorzaken en het landschap verpesten vindt de SP dat iedereen moet profiteren van windmolens. Daarvoor heeft de SP in de gemeenteraad een voorstel ingediend.

23 juli 2023

SP wil dat gemeente zich aan de afspraken houdt

Foto: SP

Twee jaar geleden heeft de gemeenteraad van Oss groen licht gegeven voor het onderzoek naar plaatsing van windmolens in de polder tussen Oss en ’t Wild. Toen zijn ook een aantal voorwaarden gesteld waaraan de plannen moeten voldoen. Nu, twee jaar later, blijkt dat van die voorwaarden weinig terecht komt. De dure adviesbureaus die het onderzoek uitvoeren trekken zich er weinig van aan. En de gemeente doet niets om ze bij de les te houden.