9 november 2018

SP fractie over Osse begroting

Foto: Gemeente Oss / Gemeente Oss

Donderdag 8 november is de eerste begroting van het VDG, CDA, VVD, BeterOss college in de gemeenteraad behandeld. SP fractievoorzitter Jan Zoll legde als eerste uit wat de SP van deze begroting vindt. Hier vindt u de inbreng van de SP en de voorstellen die de SP heeft ingediend.

5 oktober 2018

Wethouder van Geffen krijgt een Sprookjesboek

Foto: SP

“In een van uw reacties las ik dat wij in Oss in juni maar 2 thuiszitters hebben.  Mijn reactie was deze wethouder gelooft echt nog in sprookjes, want er zitten wel degelijk veel meer kinderen thuis, die zijn vastgelopen. Namens al deze ouders van deze thuiszitters en ouders die zich nu al zorgen maken over de toekomst van hun kinderen zonder den Bongerd, wil ik u dit sprookjesboek aanbieden.”

17 september 2018

Wethouder, "Den Bongerd moet blijven"

Foto: SP

Donderdagavond  20 september is er bij den Toei een reünie van oud Bongerdleerlingen. Voorafgaand aan dit feest is er een bijeenkomst in de hal van het gemeentehuis. Wethouder van Geffen zal toegesproken worden en hij krijgt iets aangeboden. Het college wordt gevraagd alles in het werk te stellen om Den Bongerd te behouden, desnoods in afgeslankte vorm. De SP zal later op de avond in de raad een motie indienen met die strekking.
Alle Ossenaren die hart voor Den Bongerd hebben, worden opgeroepen hierbij aanwezig te zijn.

27 augustus 2018

"Bongerd moet blijven" reünie

Foto: SP

Op donderdag 20 september is er een reünie voor alle  leerlingen, oud leerlingen, familie, docenten en oud docenten van Den Bongerd. Een gezellige reünie met wel een heel speciaal karakter. Deze reünie wil uitstralen dat Den Bongerd een begrip is in Oss en dat dat vooral zo moet blijven!
Deze school heeft haar waarde dubbel en dwars bewezen.
Het besluit dat Den Bongerd wordt opgeheven moet worden teruggedraaid. Beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald!

Passend onderwijs

Kinderen die wat meer aandacht en begeleiding nodig hebben krijgen deze op een kleinschalige school als Den Bongerd. Daarom moet Den Bongerd blijven.

Onderwijs en arbeidsmarkt

We zetten in op een betere aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt. Een (relevant) onderwijsdiploma biedt de meest effectieve bescherming tegen werkloosheid. De aanpak van taalachterstanden en andere onderwijsachterstanden zetten we onverminderd voort.

Schoolverlaters

Samen met het onderwijs blijven we de schooluitval aanpakken: geen leerling gaat zonder startkwalificatie van school. Samen met het onderwijs en bedrijfsleven zorgen we voor voldoende stageplaatsen en alternatieve leerwerkroutes voor jongeren tot 27 jaar waarvoor het reguliere beroepsonderwijs geen optie is.

Leerlijnen

We zetten in op een versterking van de doorlopende leerlijnen tussen kinderopvang, primair onderwijs en voortgezet onderwijs. Integrale Kindcentra, bestaande uit basisscholen en kinderopvang, kunnen hiervoor een sterke basis leggen. We zetten in op maximaal doelgroep-bereik met Voor- en Vroegschoolse Educatie.

17 juni 2018

Passend onderwijs werkt niet

Den Haag wordt wakker.

Passend onderwijs werkt niet.

Wat betekent dit voor Den Bongerd?

In Den Haag lijkt men nu ook wakker te worden: het passend onderwijs werkt niet in de praktijk. Het aantal thuiszitters blijft onveranderd hoog, het aantal aanmeldingen voor het speciaal onderwijs neemt niet af en leerkrachten en docenten geven aan dat sinds de invoering van de wet, de werkdruk tot een onaanvaardbaar niveau is gestegen. Passend onderwijs klinkt in theorie wel goed maar wordt onvoldoende gefaciliteerd.

Een Kamermeerderheid van CDA, D66, ChristenUnie, PVV, GroenLinks en SP heeft kritiek op de manier waarop de zogenoemde samenwerkingsverbanden nu functioneren. Dit zijn organisaties - in totaal zo'n 150 verdeeld over Nederland - die allemaal met een eigen aanpak, overheidsgeld voor zorgleerlingen in hun regio moeten verdelen.

Docenten, leerlingen en bestuurders gaan op 27 juni 2018 tijdens een hoorzitting in gesprek met Tweede Kamerleden om te vermelden hoe de wet van Passend Onderwijs, die in 2014 is ingevoerd, in de praktijk uitpakt. Maandag 2 juli volgt er dan een debat in de Tweede Kamer over het Passend Onderwijs.

Ondertussen krijgt de SP signalen uit Oss wat dit alles te betekenen heeft voor den Bongerd.
Laat de praktijk niet zien dat met het sluiten van ‘den Bongerd’ het kind met het badwater wordt weggegooid?

Over deze onderwerpen stelt  SP raadslid Jan van Kreij  schriftelijke vragen aan het college.

3 maart 2018

De wethouder laat Den Bongerd gewoon in de steek

Foto: SP

"De wethouder laat Den Bongerd gewoon in de steek", sprak SP raadslid. Ans Broersen. Docenten van Het Baken willen dat de wethouder de strijd voor behoud van Den Bongerd niet opgeeft. Veel kinderen van Het Baken gaan naar Den Bongerd. Bakendocent Frans van Wely zei tegen de wethouder: “er is een kentering in het denken over passend onderwijs. Laat een unieke school als Den Bongerd niet verloren gaan”. VDG, CDA en VVD hielden hun mond.
Lees hier wat SP raadslid Ans Broersen hierover in de raadscommissie zei: