Moeten de straten opnieuw open in Oss?

5 oktober 2023

Moeten de straten opnieuw open in Oss?

Foto: Umberto / unsplash.com

Met verbazing heeft de SP kennis genomen van het initiatief van KPN om 175 kilometer sleuven te gaan graven in de stad voor opnieuw een aanleg van glasvezelverbindingen. Net nu de overlast van de aanleg van het glasvezelnetwerk van E-Fiber (onderdeel van Open Dutch Fiber) achter de rug is. De SP ontvangt veel klachten over overlast en problemen rondom de aanleg van alweer een nieuw glasvezelnet in Oss.

De SP heeft vragen gesteld aan de wethouder om erachter te komen of dit niet in één keer had kunnen plaatsvinden. En of het wegdek straks misschien weer voor een derde keer open moet als een nieuwe partij zich aandient. Ook vraagt de SP of de gemeente niet zelf een glasvezelnetwerk had kunnen aanleggen, waar andere partijen in hadden kunnen participeren. Dat zou aanzienlijk in de kosten hebben gescheeld en veel overlast hebben bespaard.
In de praktijk blijkt dat na het dichten van de stoep, de stoep er minder goed bijligt dan ervoor. De stoep is vaak hobbelig met gevaarlijke situaties als gevolg. Op de Maasdijk is er zelfs sprake van verzakkingen. Wie neemt hiervoor de verantwoordelijkheid om het weer goed te krijgen? En wie krijgt daarvan de rekening?
Kortom, de wethouder heeft iets uit te leggen wat de SP betreft.