Bedrijven moeten meer de hoogte in

23 januari 2023

Bedrijven moeten meer de hoogte in

Foto: Simone Hutsch / unsplash.com

Na jaren van stilstand is bedrijventerrein Vorstengrafdonk toch nog onverwacht snel volgebouwd. De opvolger, bedrijventerrein Heesch-West, heeft vertraging opgelopen bij de Raad van State. Dat is vervelend voor bedrijven die willen groeien of uitbreiden. Maar is er écht geen ruimte?

Ga je kijken op de oudere gedeelten van Danenhoef of Elzenburg, dan zie je nog steeds veel laagbouw. In de hoogte is er dus nog plaats genoeg. En waarom zou je op bedrijventerreinen niet hoger gaan bouwen dan bijvoorbeeld 12 of 15 meter?
De SP wil niet dat het gemeentebestuur nu snel landbouwgrond gaat omzetten naar nieuwe bedrijventerreinen. ‘Als we al landbouwgrond willen omzetten, doe dat dan voor woningbouw’ zegt SP’er Adrie Geerts. ‘Laat de gemeente eerst eens de stofkam door de huidige regels voor Elzenburg en Danenhoef halen’. ‘Ze liggen op een prima plek en zijn uitstekend ontsloten. Zulke terreinen moet je koesteren.’ ‘Dat kun je het beste doen door juist daar meer ruimte te bieden’.

Naar aanleiding van deze visie, maar ook vanwege een verzoek van VNO-NCW, heeft de SP een serie vragen gesteld aan het gemeentebestuur.