’Meedoen is belangrijk’

22 april 2008

’Meedoen is belangrijk’

Voedselbank, noodzaak of luxe? Die vraag stond woensdagavond centraal tijdens een goedbezocht debat over armoede in Zaal de Link, en georganiseerd door Prota Platform Regio Oss Tegen Armoede met als thema de Voedselbank: noodzaak of luxe? Met als sprekers staatssecretaris Ahmed Aboutaleb, SP wethouder Chris Ermers en ervaringsdeskundige Maria Bos.

Aboutaleb

Aboutaleb vertelde hoe hij in de jaren zeventig naar Nederland kwam en dat zijn ouders toen nauwelijks wat te besteden hadden. Maria Bos als ervaringsdeskundige helpt bij de voedselbank en is van mening dat een voedselbank zowel noodzakelijk als luxe is. De staatssecretaris zei de voedselbank een moeizaam fenomeen te vinden. ”Ik kan er geen eind aan maken, het is een particulier initiatief. Maar het zijn niet alleen werkloze mensen die er gebruik van maken. Ook mensen met een baan, die financiële pech hebben gehad en in de schulden zitten, komen er langs.”

Publiek

Aboutaleb wil zich de komende jaren speciaal richten op kinderen die vanwege armoede niet mee kunnen doen aan allerlei activiteiten. Een zaak waar de SP 2de Kamerfractie al jaren aandacht voor vraagt. Aan het eind van het debat ondertekenden De staatssecretaris en wethouder Chris Ermers beiden het convenant ”Kinderen doen mee". Oss is hiermee de derde gemeente in ons land, na Rotterdam en Uden. Ermers: ”Meedoen is belangrijk. De gemeente krijgt van het rijk extra geld ter bestrijding van armoede bij kinderen. Dit geld gaat in natura naar de kinderen via instellingen als Stichting Leergeld en het Sportfonds. Ze kunnen bijvoorbeeld muziekles krijgen, of voetbalschoenen Met de ondertekening van het convenant heeft Oss wel een verplichting op zich genomen.”. De toespraak van Chris Ermers kunt u hier lezen.