Talentencampus Oss gepresenteerd

7 februari 2006

Talentencampus Oss gepresenteerd

Dinsdag 7 februari is tijdens een zeer drukbezochte persconferentie Talentencampus Oss gepresenteerd. Het College van B&W onderschrijft het plan en vindt het de moeite waard om de haalbaarheid verder te onderzoeken. SP-wethouder Chris Ermers heeft samen met de directie van het Hooghuis Lyceum aan de wieg van de Talentencampus gestaan.

Chris Ermers

Onderwijsontwikkeling

Het concept Talentencampus Oss gaat uit van de vestiging van een school voor vmbo en een school voor mbo bij het TOP-stadion. Daarmee kan de samenhang tussen vmbo en mbo worden versterkt maar kunnen er ook nieuwe beroepsrichtingen worden ontwikkeld. Het gaat dan om afdelingen voor sport, dienstverlening, horeca en veiligheid. De samenwerking met de BVO (betaald voetbalorganisatie) TOP Oss en met de SV (amateurs) TOP geeft kansen voor modern, praktijkgericht beroepsonderwijs. Maar er ontstaan ook mogelijkheden voor buitenschoolse opvang en voor jongerenwerk. Risicojeugd kan in een aantrekkelijke omgeving worden opgevangen.

Sport en betaald voetbal

De scholen zoeken steeds meer samenwerking met werkgevers van bedrijven en instellingen. Onderwijs wordt er een stuk aantrekkelijker van. In een (betaald) voetbalorganisatie zijn er veel mogelijkheden voor leerwerkplekken en stageplaatsen. Het voetbal zorgt voor leermogelijkheden en het onderwijs levert het voetbal allerlei diensten. De BVO kan zo een organisatie worden met ‘meer dan voetbal’, eentje waar de hele samenleving plezier aan kan beleven. De SV TOP kan een moderne sportvereniging worden waarvoor hetzelfde geldt: ‘Meer dan voetbal’.

Campus

Als alle plannen straks doorgaan, dan zal er bij het Top-stadion veel worden gebouwd. Niet alleen scholen maar wellicht ook een nieuwe sporthal en een multifunctioneel clubgebouw bij de velden van de SV. Het gebied van de Mondriaanlaan tussen stadion en Mondriaan College wordt dan als een campus voor de schooljeugd ingericht. Het stadion is dan aantrekkelijker voor de vestiging van allerlei dienstverlenende bedrijven. Daarmee kunnen de financiële mogelijkheden van de BVO ruimer worden.

Positieve aanpak

Voor het zo ver is, moet er nog het nodige worden onderzocht om de vele vragen te beantwoorden. Het college van B&W wil niet over één nacht ijs. Maar er is hier een plan en er is een samenwerking in de maak die voor alle betrokken kansen biedt om problemen aan te pakken en op te lossen. Een positieve aanpak die de Osse samenleving veel kan opleveren.