SP viert de terugkeer van de kermisfeesten

14 augustus 2024

SP viert de terugkeer van de kermisfeesten

Foto: SP

Toen in 2022 bleek dat de Osse kermisfeesten wederom geen doorgang zouden vinden, besloot de SP in actie te komen. De partij beschouwt dit evenement immers als een belangrijk volksfeest. Daarom werd er een handtekeningenactie gestart voor de terugkeer van de feesten. Nu komen de kermisfeesten terug. De SP heeft besloten om in samenspraak met de organisatie de eerste 250 consumpties voor haar rekening te nemen.

Tijdens de kermis van 2022 hebben leden van de SP op donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag in totaal 1.231 handtekeningen opgehaald voor de terugkeer van de kermisfeesten. Deze handtekeningen werden op de laatste dag van de kermis in 2022, onder toeziend oog van de jongerenraad, aan wethouder Warris aangeboden. De SP heeft de wethouder hierbij de opdracht gegeven om als gemeente in gesprek te gaan met de horeca, omwonenden en kermisbezoekers om de terugkeer van de feesten te realiseren. Aansluitend aan de handtekeningenactie in augustus verscheen in oktober 2022 het rapport Een nieuwe toekomst voor de kermis in Oss, waarin de terugkeer van de kermisfeesten zelfs als essentieel wordt genoemd.

In de afgelopen twee jaar heeft de SP elke kans aangegrepen om het onderwerp in de gemeenteraad te agenderen, en met succes. Na het verschijnen van het rapport is de gemeente aan de slag gegaan met de zogenaamde locatieprofielen. Hoewel de editie van 2023 niet kon doorgaan, heeft Antoine van den Bergh in 2024 besloten de organisatie van de feesten op zich te nemen. Hier zijn wij natuurlijk ontzettend blij mee, en we wensen hem veel plezier en succes tijdens deze eerste editie.

Omdat de vreugde over de terugkeer van de feesten groot is, heeft de SP besloten om in samenspraak met de organisatie de eerste 250 consumpties voor haar rekening te nemen. Hiervoor heeft de SP speciale kermisfeestmunten laten maken, die op de dag van de opening van de kermisfeesten op donderdag 15-08-2024 op de kermis zullen worden uitgedeeld.