Kadernota: Jeugdzorg, cultuur en reclameborden

6 juli 2024

Kadernota: Jeugdzorg, cultuur en reclameborden

Foto: SP

De gemeente maakt in het najaar de begroting op voor de komende jaren. Voor de zomer wordt in de Kadernota al gekeken of en hoeveel geld er is voor de komende jaren en waar het geld naar toe kan en moet. Voor de SP staan er drie onderwerpen voorop: De onbeheersbare kosten voor jeugdzorg, ondersteuning voor de cultuur en het besluit van het college om het gebruik van reclameborden in Oss te privatiseren.

Alle gemeenten hebben een groot tekort door de hoge kosten voor de jeugdzorg. Deze zorg is enkele jaren gelden met een flinke bezuiniging op het bordje geschoven van gemeenten. De komende jaren moet het mes in de uitgaven. De SP vindt dat daarbij eerst en vooral naar de mensen moet worden gekeken en moeten er keuzes worden gemaakt om de beste zorgaanbieders te selecteren.

Door jarenlange bezuinigingen en veel te lage subsidies staan de Muzelinck en de Groene Engel er niet te best voor. Een uitgebreid onderzoek heeft dat onlangs nog eens bevestigd. Na al die jaren van opgebouwde tekorten maakt de SP zich hard voor een herstel van de Muzelinck en de Groene Engel.

Het college heeft besloten om de gebruiksrechten van alle reclameborden in de gemeente te verkopen en ook over te stappen op verlichte borden. Dat is in strijd met een eerder aangenomen SP voorstel om lichtvervuiling tegen te gaan. Bovendien moeten politieke partijen ook gaan betalen om bij verkiezingen extra borden te kunnen plaatsen. De raad heeft het SP voorstel aangenomen om het nieuwe plan eerst in de raad te bespreken.