Voorjaarsnota 2010

11 juli 2010

Voorjaarsnota 2010

In de raadsvergaderig van 8 juli 2010 werd de voorjaarsnota behandeld. Lees hier de bijdrage van SP fractievoorzitter Paul Peters

“Voorzitter, ik wil beginnen met iets te zeggen over het nieuws dat Oss al een week in haar greep houdt en waar vandaag meer over naar buiten is gekomen. Het ontslag van duizenden mensen bij Organon. Dit is zonder meer een zwarte dag voor Oss en vooral voor al die mensen en gezinnen die het betreft. In iedere Osse straat wonen wel mensen die bij Organon werken of gewerkt hebben.

Los van de individuele ellende grijpt zoiets ook hard in de gehele osse samenleving. Voorzitter, ik word werkelijk woedend als ik zie dat de hebzucht van
aandeelhouders een prachtig Oss bedrijf, dat in tientallen jaren is opgebouwd door heel veel inwoners van onze stad, naar de knoppen wordt geholpen. Het begon al toen AKZO topman Hans Weijers, inderdaad de oud- D66 minister voor economische zaken, een dag voor Organon naar de beurs zou gaan het bedrijf verkocht aan het Amerikaanse Schering Plough. Lucratief voor de aandeelhouders maar minder voor het bedrijf en het personeel. Niet veel later slokte MSD het bedrijf weer op wat weer lucratief was voor de aandeelhouders van Schering Plough. De Amerikaanse wind ging steeds harder waaien in Oss. Winst en rendement is het enige wat telt. Het personeel komt op de laatste plaats en Oss telt al helemaal niet mee.

Voorzitter, de SP beseft heel goed dat de invloed van een gemeente op een besluit van een dergelijk bedrijf minimaal is. Toch ben ik van mening dat wij er samen met anderen alles aan moeten doen om het bedrijf op andere gedachten te brengen. Met anderen bedoel ik het personeel, vakbonden, provincie en regering. Wij zullen de handen ineen moeten slaan om zoveel mogelijk werkgelegenheid voor Oss te behouden en de gevolgen voor de mensen te verzachten. Deze mensen verdienen onze steun en solidariteit.

Voorzitter, ik wil ook aandacht vragen voor werknemers bij andere osse bedrijven die onlangs of binnenkort hun baan dreigen te verliezen. Naast toeleveringsbedrijven van Organon staan er ook banen op de tocht bij kranenbouwer Spierings, UNOX, Vos Logistics en bij TNT post. Als we dat allemaal bij elkaar optellen staat ons in Oss nog heel wat te wachten. De toekomst is wat dat betreft erg onzeker.

Voorzitter, onzekerheid, is ook het thema voor het tweede deel van mijn verhaal . We leven in een onzekere tijd zowel economisch als politiek. Terwijl de ene econoom zegt dat we weer opkrabbelen uit de crisis zeggen anderen dat het ergste nog moet komen.

Politiek is er ook onzekerheid. Een maand geleden zijn wij naar de stembus geweest, maar wat voor regering Nederland gaat krijgen weet niemand. Gaat er bezuinigd worden en zo ja hoeveel en waarop. Niemand weet het nog maar de uitkomst zal gevolgen hebben voor gemeentes en dus ook Oss.

Het Centraal Plan Bureau zegt dat er 29 miljard bezuinigd moet worden. Maar is dat reeel of moet dat bedrag veel lager zijn? Ik las vorige week in de
Volkskrant een interessant artikel van Marcel van Dam. Hij stelde dat het CPB in haar berekeningen belastingverlichting heeft opgenomen. Normaal is dat mensen die gaandeweg hun loopbaan netto meer gaan verdienen ook meer belasting gaan betalen. Het CPB maakt nu op een andere manier haar berekeningen waardoor wij ca. 29 miljard aan belastingopbrengsten mislopen. Nu wil het CPB dat wij 29 miljard bezuinigen wat dus een regelrechte belastingverlaging betekent voor mensen die meer verdienen, terwijl de schatkist dat geld hard nodig heeft om de voorzieningen op peil te houden.
Voorzitter, of en hoeveel en waarop je gaat bezuinigen zijn uiteindelijk allemaal politiek keuzes. Er zijn partijen als de VVD die kil redeneren en fors willen snijden maar die daarmee geen oog voor de samenleving hebben. Fors en kil bezuinigen doet niet alleen veel schade aan aan de samenleving doordat voorzieningen worden weggesneden of versoberd maar ook kan het een langzaam opkrabbelende economie blokkeren.

Samenvattend voor dit onderdeel voorzitter: politiek en economisch is er nog veel onduidelijkheid en daarnaast zijn er verschillende manieren om naar problemen te kijken.

Voorzitter, de SP zal in alle gevallen haar verantwoordelijkheid nemen, ook als er in Oss bezuinigd moet gaan worden. Wij zijn geen potverteerders maar wij zijn ook geen paniekzaaiers. Als er bezuinigd moet worden, zullen wij sociale keuzes maken met oog voor de samenleving. De SP wil het sociale beleid van Oss in stand houden. Ik heb al vaker gezegd dat het een kwestie van beschaving en solidariteit is om juist in een tijd dat het tegen zit de mensen die het minder getroffen hebben niet te laten vallen. Voorzitter,
dat zal nog een hele kluif worden. Als bv een nieuwe regering besluit om de WW te bekorten tot een jaar, iets wat bv VVD maar ook GroenLinks willen, zullen mensen eerder in de bijstand komen wat zwaar gaat drukken op onze gemeentelijke begroting. Als Oss te maken krijgt met oplopende werkloosheid zal dat dubbel hard aankomen. Toch kiest de SP ervoor om de sociale voorzieningen in onze stad op een fatsoenlijk peil te houden.

Dan even terug naar dat oog voor de samenleving. Voor de SP is de sociale samenhang in onze gemeente iets wat wij moeten koesteren. Clubs, verenigingen en instellingen waar vrijwilligers actief in zijn moeten wij niet straffen voor iets waar zij part nog deel aan hebben. Om verschillende redenen wil de SP hen ontzien als er bezuinigd zou moeten worden. Ik wil het voorbeeld van een voetbalclub nemen. Als de club contributies zodanig moet verhogen dat leden afhaken is dat slecht voor die leden omdat zij niet meer kunnen voetballen en deel uitmaken van een vereniging. Als daardoor ook vrijwilligers afhaken is dat ook slecht omdat daarmee de betrokkenheid van mensen bij de samenleving afneemt. En daar moeten wij het nu juist van hebben. Mensen die zich vrijwillig in willen zetten voor de samenleving. Vrijwilligers zijn het cement van de samenleving. Wat je nu afbreekt ben je kwijt. En dat krijg je niet meer terug..

Voorzitter ik heb een partij in deze raad horen zeggen dat als het nodig is wij het museum maar af moeten stoten of zelfs ons stadsarchief maar moeten
sluiten. Tegen hen wil ik zeggen: u zult de SP, maar ook de bevolking, op uw weg vinden.

Voorzitter, dit is een beetje een rare Voorjaarsnota wat te maken heeft met de komende herindeling met Lith. Oss en Lith mogen dit jaar in hun begroting geen nieuw beleid opnemen. Wij begrijpen dat en stellen vast dat een nieuwe raad die op 24 november gekozen gaat worden knopen zal moeten doorhakken. Ik hoop dat er tegen die tijd minder onzekerheid en meer duidelijkheid is.

De SP vindt het verstandig dat u deze Voorjaarsnota daarom ook heeft gebruikt om verantwoording af te leggen over de afgelopen periode. Samen 1000 Dagen Bouwen was de titel van het akkoord waarmee PvdA, VDG en SP vier jaar geleden aan de slag gingen. De SP is van mening dat veel van de ambities zijn waargemaakt. Oss is in vier jaar socialer, aantrekkelijker en duurzamer geworden . Veel daarvan is bereikt door goed samen te werken met inwoners, bedrijven en andere organisaties en overheden.

Een paar opvallende voorbeelden voorzitter:

• De ambitie om 2000 nieuwe woningen te bouwen is vrijwel helemaal waargemaakt. 2500 bouwvergunningen zijn verstrekt en tot nu toe zijn 1500 huizen gebouwd. Als de recessie was uitgebleven waren we boven de 2000 uitgekomen maar als het weer aantrekt is Oss er klaar voor.
  • Maar minstens zo belangrijk als de aantallen is de ombuiging die is gerealiseerd in het qoningbouwprogramma. Er worden weer volop betaalbare huurwoningen en starterswoningen gebouwd. Er wordt ook weer volop gebouwd in de kleine kernen, of er zijn vergevorderde plannen.
  • In het centrum staat het nodige op stapel en de lelijke doos van V&D gaat verdwijnen.
  • Ons sociaal beleid waar ook de Wet Maatschappelijke Ondersteuning onder valt is iets waar wij in Oss trots op mogen zijn. Oss scoort hierin al jaren hoog ten opzichte van andere gemeenten.
  • Het nieuwe bad in het zwembad wordt binnenkort geopend en sportpark Amstelhoef wordt binnenkort een prachtig nieuw sportcomplex . Ik wil wethouders Ermers complimenteren met het klaren van deze klus maar ook de raad feliciteren met het unanieme besluit hierover.
  • In Megen en Ravenstein zijn vele projecten afgerond of staan in de startblokken en in het centrum van Berghem staat het nodige op stapel .
  • De schop voor de N329 kan bijna de grond in. Een weg die een einde gaat maken aan dagelijkse files. En Singel 40-45 is al opgeknapt.
  • Ook het osse beleid voor uitgifte van industriegrond oogst overal lof en er zijn plannen gemaakt en uitgevoerd om de kwaliteit van ons buitengebied en natuur te verbeteren.
  • Het nieuwe gemeentehuis is bijna klaar en duurzaamheid staat niet alleen op de agenda maar krijgt ook zijn vertaling in concrete maatregelen.
  • Ondanks dat alles is de belastingdruk in Oss verder gedaald. Uitgangspunt was om 23 euro per jaar onder het landelijke gemiddelde te gaan zitten. In 2007 zaten wij daar al 38 euro onder en nu zelfs 60 euro onder dat landelijk gemiddelde. Dat is natuurlijk mooi voorzitter maar laten wij niet vergeten dat het geluk en welzijn van mensen niet alleen bepaald wordt door geld en lage belastingen. Een prettige woonomgeving en goede voorzieningen in een stad zijn ook bepalend voor het geluk van mensen. En voor dat soort voorzieningen moeten we wat over hebben.

Voorzitter, we hebben hard gewerkt om alle resultaten die ik zojuist heb genoemd te bereiken, mede door samenwerking in het college, met de bevolking en met deze raad. Natuurlijk wil je altijd meer, althans de SP wel, en hadden wij ook graag de capaciteitsproblemen bij bv voetbalclub Oss’20 al op willen lossen of nieuwbouw voor praktijkschool de Singel en ons wensenlijstje zou nog groter kunnen zijn.

Voorzitter, in de Voorjaarsnota mocht dus vanwege de herindeling geen nieuw beleid maar de ontwikkelingen die op ons af komen heeft u volgens de SP goed in beeld gebracht. Om alleen die ontwikkelingen financieel af te kunnen dekken heeft u vanaf 2014 2 miljoen structureel nodig. Het zal nog een heel karwei worden en dan zijn de extra risico’s bij oplopende werkloosheid nog niet eens meegenomen. Gistermiddag ontvingen we nieuwe cijfers over de uitkering van het rijk aan onze gemeente. Daar wordt je niet vrolijk van. Zo wordt het bedrag wat wij krijgen om de WMO uit te voeren met 700.000 euro structureel verlaagd. Dit als gevolg van een maatregel van het rijk, waar iedereen op tegen is, om 200 miljoen te korten op huishoudelijke hulp. Het is goed dat de ambtelijke organisatie op tijd anticipeert op ontwikkelingen en heeft toegezegd door doelmatiger werken 2,5 miljoen te besparen.

Over onze ambtenaren wil ik nog wel iets zeggen voorzitter. Er zijn partijen in de landelijke politiek die roepen dat zo’n beetje de helft van de ambtenaren wel naar huis kan. Ik ben het daar niet mee eens voorzitter. Voor goed en kosteneffectief beleid heb je een goede en stabiele ambtelijke organisatie nodig. Natuurlijk kan overal als het moet bezuinigd worden maar Nederland heeft in verhouding tot andere landen een klein en efficiënt ambtenarenapparaat en dat geldt ook voor Oss.

Voorzitter tot slot samenvattend Op dit moment overheerst het slechte nieuws over Organon. Dit zal ook grote consequenties voor Oss hebben. Verder leven wij in een wonderlijke wereld waarin veel onzekerheid en onduidelijkheid is. Duidelijk is wel dat er de aflopen periode op veel terreinen vooruitgang
    is geboekt en Oss is nog steeds een plaats waar ik na een vakantie graag terugkom. Dat moet zo blijven voor al onze inwoners. In Oss zal een nieuw college en een nieuwe raad knopen door moeten gaan hakken. De SP zal daar haar verantwoordelijkheid in nemen, op een sociale en verantwoorde wijze.”