Wèl renoveren; nìet slopen!

18 augustus 2024

Wèl renoveren; nìet slopen!

Foto: SP

Op zaterdag 17 augustus was er een protestbijeenkomst in de Roofvogelwijk in Oss. Veel buurtbewoners waren daarbij aanwezig. Er dreigen 56 woningen gesloopt te worden, om plaats te moeten maken voor appartementen. Als een donderslag bij heldere hemel werd dat in de afgelopen maand juni aan de betreffende bewoners medegedeeld. Zij hebben zich verenigd in een actiecomité: Geen Roofbouw, gesteund door de SP.

Bewoners van de Roofvogelwijk zijn woedend. Vanaf 2021 tot december 2023 is door BrabantWonen beloofd dat er renovatie zou gaan plaatsvinden. Het gaat om de 56 woningen tussen de Spoorlaan en de Sperwerstraat. Er waren zelfs al gesprekken gevoerd met de bewoners wat hun persoonlijke wensen waren voor de renovatie.

Foto: SP

Bewoners Joris Bloemers en Elona Donders spraken hun buurtbewoners toe. Zij lichtten toe dat de bewoners zeer verontwaardigd zijn. Een huis is meer dan een stapel stenen. Meer dan 90 % van de bewoners is tegen sloop maar wel voor renoveren, zoals dat hen jarenlang is voorgehouden. Daarom hebben ook veel bewoners geïnvesteerd in hun woning en tuin; hun woning zou immers nog járen blijven bestaan.

Jimmy Dijk, fractievoorzitter van de SP in de Tweede Kamer, was ook bij de manifestatie aanwezig om de bewoners een hart onder de riem te steken.  Hij sprak er schande van dat er plannen zijn gemaakt zonder de bewoners erbij te betrekken. “Huurders mogen wel betalen, maar niet bepalen.”

Het is slecht beleid geweest toen de bouwverenigingen veranderd zijn in woningcorporaties. Huurders hebben nu nauwelijks iets te zeggen. De SP wil zich hard maken opdat de huurders veel meer zeggenschap krijgen over hun woning en buurt.
Leroy Vossenberg, raadslid voor de SP in Oss, riep de bewoners op een petitie te ondertekenen. Wel renoveren, niet slopen. BrabantWonen kan niet zomaar gaan slopen en appartementen gaan bouwen. Die plannen moeten eerst wel door de gemeenteraad worden goedgekeurd. De SP steunt de bewoners van de Roofvogelwijk. Het geeft geen pas bewoners uit hun huis en buurt te verdrijven. Bovendien is het niet duurzaam. De woningen zijn nog goed te renoveren. Op andere plekken in Oss kunnen appartementen worden gebouwd. Hij riep de bewoners op samen schouder aan schouder te staan. Straks op de stoep bij  BrabantWonen, als het actiecomité de petitie gaat aanbieden. En met zijn allen naar het gemeentehuis als de plannen in de raad worden besproken.