HET LEVENSLIED IN HET VIERDE BEELD JUBILEUMCONCERT

20 augustus 2024

HET LEVENSLIED IN HET VIERDE BEELD JUBILEUMCONCERT

Foto: SP

Ieder jaar eind augustus organiseert s ch ng Het Vierde Beeld een gra s avondconcert in Oss. Dit jaar bestaat het cultuurevenement 25 jaar en dat gaan ze vieren op woensdag 28 augustus in het Barbarapark met als thema het Levenslied. Het levenslied hee  in onze samenleving in veel gedaanten een plek gevonden en past daarom bijzonder goed in de programmering van Het Vierde Beeld.
Aanvang 20:30 uur en de toegang is, zoals altijd, gratis.

Een levenslied is een lied dat de dingen uit met name de schaduwzijde van het leven bezingt. Het heeft meestal een moraal en geeft een sentimenteel of melodramatisch gevoel. De bekende smartlap is een afgeleide van het levenslied. Het verhaal in een smartlap wordt van begin tot het einde verteld en loopt altijd slecht af. Daarnaast zijn er vele muziekstijlen die het levenslied in zich dragen. Het programma van het 25 jarig jubileumconcert is dan ook zeer gevarieerd van smartlappen tot Brabantse volksliederen en van sentimentele Fado tot Feestmuziek, waarbij je niet in je stoel kunt blijven zitten.

De artiesten:

De Osse Smartlappers treden als de vertolkers van de smartlap op. Recent trokken ze in de Lievekamp nog een volle zaal en ze zullen zorgen voor een energiek begin van de avond.
Bjorn van der Doelen heeft menigmaal het Brabantse volksleven bezongen, denk aan zijn ode aan zijn Moederke en het prachtige Zoals alleen een man zwijgen kan. “Maar niets mooier dan de liefde”, aldus Björn zelf en hij haalt een quote van Gandhi aan: “Waar liefde is, is leven”.
Paul Verschuur en Jos van Oorschot bezingen het leven in het Maasland en het drama van Donker Oss. Liedjes “uit het leven gegrepen”, zoals zij zelf zeggen.
Paul Wilbers, de oud-burgemeester van Beek-Ubbergen die in Zout regelmatig de zaal plat kreeg, verhaalt in een column het leven van een tiener in de jaren 60.
FADOpelos2, in 2020 winnaar van de SBS6 battle “We Want More”, treedt op als vertolker van de Fado. Als je zelfs zonder een taal te begrijpen iets kunt voelen, dan is ons doel bereikt. Daarom brengen wij de Portugese Fado muziek naar Nederland.
Vanavond Niet Schat brengt als afsluiting swingend een keur van levensliederen uit hun uitgebreide repertoire. Zij willen juist dat het publiek even al hun zorgen vergeet en lekker uit hun bol gaat!

Quiet Oss als goede doel

Het doel van het Vierde Beeld is om een zo breed mogelijk publiek in aanraking te brengen met cultuur. Daarom is de toegang gratis. Deze keer worden als speciale gasten members van Quiet Oss ontvangen, mensen die in armoede leven. Het evenement wordt financieel mogelijk gemaakt door een subsidie van de gemeente Oss en een bijdrage van de lokale SP-afdeling. Voor degenen die het evenement met een kleine bijdrage willen steunen, wordt die mogelijkheid geboden tijdens het evenement. Een bijdrage wordt zeer gewaardeerd.

Mari Peters, de man achter de Quiet Community Oss, zal de avond presenteren.

Ode aan mede-organisator Clemens Jan Langens

Foto: SP

Jarenlang heeft Clemens Jan Langens in de organisatie van Het Vierde Beeld gezeten. In 2022 overleed de voormalige uitbater van muziekcafé de Papillon in de Begijnenstraat (nu café Rebel). Het 25 jarig jubileum van stichting Het Vierde Beeld is een ode aan Clemens. Hij vertolkte met zijn leven het levenslied of misschien wel beter de smartlap…