Renske Leijten opent fototentoonstelling in Oss

16 november 2023

Renske Leijten opent fototentoonstelling in Oss

Foto: SP

Renske Leijten zal na de verkiezingen niet terugkeren in de Tweede Kamer. Toch zit zij niet stil. Afgelopen donderdag opende ze een fototentoonstelling in Oss. Deze fototentoonstelling, voor iedereen gratis te bekijken, staat buiten opgesteld langs het fietspad naast het gemeentehuis.

Foto: SP

Het zijn portretten van gezinnen die gedupeerd werden door de Toeslagenaffaire. Renske: “Deze mensen vochten zich terug tegen de wanstaltige bureaucratie. Helaas is het nog niet klaar. Veel gezinnen wachten nog op compensatie. Daarom is het goed dat deze fototentoonstelling van plaats naar plaats wordt verhuisd. Nu dus van Nijmegen naar Oss.”

Mari Peters van Quiet Oss: “In de schulden zitten is een heel beroerd leven hebben. Dit is ook 150 gezinnen in Oss overkomen. Een systeem dat is gebaseerd op wantrouwen, is gedoemd te mislukken.”

Ook de fotograaf, Bert Teunissen, was present. Hij bezocht 100 gedupeerde gezinnen om hen te portretteren. Bert: “De mensen hadden geen schijn van kans. Zelfs een gedupeerde advocaat raakte alles kwijt. Ik heb zelf nachtenlang niet kunnen slapen van alle aangrijpende ellende.”

Lilian Marijnissen had nog net even tijd in deze drukke campagnetijd tussen een ochtendinterview op de radio in Hilversum en een bezoek aan de redactie van de Gelderlander. Lilian: “We mogen nooit wegkijken. We moeten keihard blijven knokken voor deze mensen. Daarbij moeten we zorgen dat dit N-O-O-I-T meer kan gebeuren!’
De fototentoonstelling is nog te zien tot 1 december.