Laat iedereen profiteren van windmolens

22 september 2023

Laat iedereen profiteren van windmolens

Foto: SP

Windmolens leveren heel veel geld op. Bij de huidige stroomprijzen zouden de windmolens die in de Lithse Polder zijn gepland per jaar 11,5 miljoen euro aan stroom opleveren. Omdat windmolens overlast veroorzaken en het landschap verpesten vindt de SP dat iedereen moet profiteren van windmolens. Daarvoor heeft de SP in de gemeenteraad een voorstel ingediend.

Omdat windmolens overlast veroorzaken en het landschap verpesten is een paar jaar geleden de gedragscode ‘Wind op land’ afgesproken. Die houdt in dat exploitanten van windmolens jaarlijks 40 – 50 eurocent per MWh (megawattuur) afdragen voor de omwonenden. In het Osse geval zou dat neerkomen op zo’n 70.000 euro per jaar. Door de sterke stijging van de stroomprijzen ligt dat momenteel aanzienlijk hoger, op zo’n 2 euro.
Het voorstel van de gemeente in de ‘Beleidsnota Financiële participatie’ ging nog uit van de oude lage bedragen van voor de energiecrisis. Dank zij de SP zijn die oude bedragen uit de nota verdwenen. Daardoor komt waarschijnlijk wat meer geld beschikbaar voor het omgevingsfonds (voor de omwonenden) en het duurzaamheidsfonds (voor alle Ossenaren). Overigens blijft het een schijntje. De afdracht is minder dan 1 % van de opbrengst. De SP blijft dan ook van mening dat de gemeente die windmolens beter zelf had kunnen bouwen en exploiteren.