Grote zorgen over de Maasveren

9 januari 2023

Grote zorgen over de Maasveren

Foto: SP

Stichting de Maasveren kwam deze week met de mededeling dat de veerpont Megen- Maasbommel tijdelijk en gedeelteljk uit de vaart wordt genomen en dat de tarieven opnieuw verhoogd gaan worden. De gemeenteraad van Oss verklaarde eerder dat de Maasveren van algemeen belang zijn. Het is maar de vraag of de huidige wijzigingen het algemeen belang dienen. De SP vindt dat er serieus onderzocht moet worden of de veerponten in gemeenschappelijke handen gebracht kunnen worden. Daarover heeft SP-raadslid Bas van der Voort vragen aan de wethouder gesteld.

Er zijn meer grote zorgen. De SP heeft vernomen dat vaartijden mogelijk verder versoberd gaan worden en dat het allerminst zeker is dat de huidige veerpont Megen - Maasbommel terugkomt. Mogelijk wordt deze veerpont vervangen door een fiets- en voetgangersveer. De SP wenst een stabiele oeververbinding te hebben zodat scholieren, toeristen, personeel, ondernemers, forenzen en andere reizigers, weten waar ze aan toe zijn en kunnen vertrouwen op continuïteit van de overzettingen.