Van Groene Engel naar Kunst- en Cultuurprijs Oss

19 november 2021

Van Groene Engel naar Kunst- en Cultuurprijs Oss

Foto: Michael Afonso / unsplash.com

De SP dient in de raad van 25 november een voorstel in om een Kunst- en Cultuurprijs in te stellen in onze gemeente. Het geld zou moeten komen van de opbrengst van de Groene Engel. Het gebouw, nu nog in bezit van de gemeente, gaat zeer waarschijnlijk over in particulier bezit, waarbij gewaarborgd is dat het een cultuurpodium blijft.

Oss lijkt zich op een cultureel kantelpunt te bevinden. Er is momentum ontstaan waarin Oss de komende jaren een culturele opleving gaat doormaken. Een nieuw cultureel hart in het centrum van de stad, een nieuw theater, compleet met kunst en cultuureducatie, na een moeilijke periode wordt het een spannende en uitdagende tijd. De Cultuurtafel, waarin de Osse culturele instellingen zijn vertegenwoordigd, heeft de laatste jaren uitstekend en intensief gewerkt om kunst en cultuur de aandacht te blijven geven die ze nodig hebben. Er is vertrouwen in en goede hoop op de toekomst van de kunsten cultuursector. Een van de parels van de Osse cultuur is de Groene Engel. De Groene Engel, ons eigen bijzondere cultuurpodium, broedplaats voor nieuwe talent, huist al vanaf 1999 in het prachtige pand aan de Kruisstraat. Het oude kantoor van de Jurgens Margarinefabriek en Philips is van cultuurhistorische en vooral van grote architectonische waarde. Het is een karakteristiek gebouw waarin het cultuurpodium meer dan tot zijn recht komt. Het gebouw wordt zeer waarschijnlijk binnenkort verkocht. Voor sommigen doet deze verkoop pijn, anderen zien een kans voor het gebouw en het cultuurpodium. Hoe je er ook tegenover staat, er ontstaat een unieke kans om de verkoop te verbinden aan ons vertrouwen in de toekomst van onze Osse kunst en cultuur. De verkoop van het gebouw van de Groene Engel kent een financiële opbrengst voor de gemeente. Wat zou het mooi zijn als de opbrengst van de verkoop van dit cultuurpaleis ingezet wordt voor veelbelovende kunst- en cultuurmakers uit de gemeente. Daarom doet de SP het voorstel om met de opbrengst van de verkoop een kunst- en cultuurprijs in te stellen voor nieuwe, talentvolle kunstenaars als stimulans in hun ontwikkeling naar de top van de amateurkunst of op de drempel van een professionele carrière. De prijs kan ingezet worden in een breed cultureel gebied van onder andere muziek, beeldende kunst en de letteren.