Halte voor de Wijkbus

25 november 2021

Halte voor de Wijkbus

Foto: Mitchell Johnson / unsplash.com

De Wijkbus rijdt sinds 2017 door Oss nadat Arriva gestopt was met de busdienst. Het aantal passagiers van de Wijkbus is de laatste vier jaar flink gegroeid. Er maken nu zo'n 8.500 mensen per jaar gebruik van de Wijkbus. Daarmee is de Wijkbus belangrijk voor de leefbaarheid en de mobiliteit, maar heeft ook een belangrijke sociale functie. De SP vindt het dus van groot belang dat de Wijkbus goed blijft functioneren.

Door bouwwerkzaamheden vervalt de halte aan de Carmelietenstraat en moet uitwijken naar de Oostwal. De Wijkbus heeft bij het gemeentebestuur een voorstel ingediend om de nieuwe halte in plaats daarvan aan de overkant van de straat te plaatsen, nabij Orient Garden. Voordeel daarvan is dat het veiliger is en dat het dichter bij het centrum is, waardoor dat beter bereikbaar is voor mensen die slecht ter been zijn. De SP vindt dat de gemeente werk moet maken van veilige bushaltes. Daarvoor kunnen bijvoorbeeld ongebruikte bushokjes (abri's) verplaatst worden. Het nieuwe SP-burgerraadslid Quinten Braakman heeft hierover vragen gesteld aan het college.