College haalt bakzeil: natuur mag niet opgeofferd worden voor noordelijke randweg

9 juli 2021

Foto: SP

Bij het raadsdebat over de noordelijke randweg haalde wethouder van Orsouw bakzeil. Hij wilde de noordelijke randweg (Frankenbeemdweg) verbreden dwars door de natuur bij de Harnas en omgeving. Omwonenden kwamen in opstand. Een enquête van de SP wees uit dat er geen draagvlak voor de collegeplannen bestond.  En dat heeft geholpen. De uitkomst van het debat is dat de natuur bij de ontwikkeling van verdere plannen moet worden gespaard.

Ook een belangrijk punt is dat verdere uitwerking van de plannen in samenspraak met de omwonenden moet geschieden en de plannen niet zomaar doorgedrukt. Dat is winst.

Oijenseweg ontsluiten? Enorme achteruitgang!

Helaas heeft een raadsmeerderheid wel het voorstel van de SP om de Oijenseweg niet te ontsluiten en het paaltje bij de Oijenseweg bij de Frankenbeemdweg niet weg te halen, verworpen. Dit terwijl een grote meerderheid van de omwonenden dit niet ziet zitten. Fractievoorzitter Jan Zoll: “Er komt een zogenaamde oplossing voor iets wat geen probleem is. Men is tevreden over de afsluiting nu die veiligheid biedt. Mocht de Oijenseweg open gaan, dan is een enorme achteruitgang.”
De natuur heeft voorlopig gewonnen, maar er is  daarnaast ook een besluit genomen om de noordelijke randweg aan te leggen zonder eerst te overleggen met de bewoners. Fractievoorzitter Jan Zoll: “Volgens wethouder Joop van Orsouw zijn de plannen niet in beton gegoten, maar ze zijn wel in asfalt gedrenkt.”