Avondje uit met de SP

16 juli 2021

Avondje uit met de SP

Foto: SP

Avondje met wat SP’ers uit Oss op pad. Altijd leuk! We gaan de wijk in en bellen huis aan huis aan om buurtonderzoek te doen. Hoe bevalt het wonen in de wijk? Wat hebben mensen zien veranderen? Zijn er dingen die ze graag anders zouden willen zien?

Op veel plekken waar we komen zijn mensen trots en blij met hun buurt. Maar we horen ook veel mensen over de hoge huren en huizenprijzen. Deze avond sprak ik zelfs ouders met een dochter die in de gehandicaptenzorg werkt, maar geen betaalbaar huis kan vinden en daarom nu over de grens in Duitsland moet gaan wonen. Triest!

Veel mensen zien in hun wijk dat de woningen worden opgekocht en dan vaak duur worden verhuurd. Regelmatig aan arbeidsmigranten die dan de volle mep moeten betalen. Dat is een lucratief verdienmodel. Maar de sociale samenhang van de buurt komt onder druk te staan want de arbeidsmigranten wisselen vaak van woning en spreken meestal geen Nederlands. Daarnaast worden op deze manier alle beetje betaalbare huizen door huisjesmelkers opgekocht en kunnen veel mensen geen huis meer vinden.

We gaan in Oss nog door met het buurtonderzoek. Landelijk maken we een groot zwartboek. Intussen blijven we strijden voor lagere huren, meer betaalbare huizen, het aanpakken van huisjesmelkers en een zelfbewoningsplicht om te voorkomen dat rijke mensen huizen opkopen om er vervolgens nog rijker van te worden. Een huis is om in te wonen, niet om rijk van te worden.