Ook in Oss actie voor huurverlaging

5 maart 2021

Ook in Oss actie voor huurverlaging

Foto: SP

Na het succes van de huurbevriezing in de sociale sector, starten honderden huurders in het hele land een actie voor huurverlaging voor álle huurders. Zij zullen op vrijdag 5 maart meer dan 200 kantoren van verhuurders beplakken met actieborden om duidelijk te maken dat het tijd is voor ‘de volgende stap’: huurverlaging. Ook bij Brabant Wonen in Oss werd een bord opgehangen.

Onder Rutte stegen de huren van Nederlanders de afgelopen 10 jaar gemiddeld met 35 procent. Anderhalf jaar geleden zat al een kwart van de huurders financieel klem. Na bijna een jaar van acties en politiek gesteggel, stemde een meerderheid van de Tweede Kamer onlangs in met het SP-voorstel om de huren in de sociale sector te bevriezen. Dat is een groot succes, maar particuliere verhuurders in de vrije sector gaan nog steeds vrijuit. Zij kunnen het komende jaar hun huren gewoon verhogen met 1% bovenop de inflatie.

Honderden huurders in heel Nederland komen daarom in actie. Zij zullen de kantoren van meer dan 200 verhuurders beplakken met actieborden met daarop de tekst: ‘Succes: Huurbevriezing sociale sector. Volgende stap: Huurverlaging voor alle huurders’. Zo’n 30.000 huurders sloten zich de afgelopen maanden aan bij de SP-campagne tegen de huurverhoging via de website "Stop de Huurverhoging".  Zo’n 400 huurders voeren de actie vrijdag uit bij hun verhuurder, verspreid door het hele land.

‘Dit is pas het begin van onze beweging’ aldus SP-Kamerlid Sandra Beckerman, ‘wij willen een eerlijk volkshuisvestingsstelsel, met fatsoenlijke en betaalbare woningen voor iedereen. Dat kan alleen met een sterke beweging van huurders. Daar bouwen we hard aan. Dit is de eerste keer dat zij zo massaal van zich zullen laten horen. We gaan door tot er een huurverlaging is.’

De actie is precies 10 dagen voordat de eerste stembussen voor de Tweede Kamer verkiezingen open zullen gaan. Beckerman: ‘Natuurlijk moeten alle politieke partijen zich dit signaal aantrekken. Dit is het moment waarbij partijen kunnen uitspreken dat zij het niet bij loze beloften laten, maar zich daadwerkelijk gaan inzetten voor alle huurders in Nederland.’