SP wil referendum over de windmolenplannen van de gemeente

27 januari 2021

SP wil referendum over de windmolenplannen van de gemeente

Foto: SP

De windmolenplannen van de gemeente Oss zorgen voor veel beroering. Vooral bij de inwoners van Geffen en de voormalige gemeente Lith. Maar ook in de stad maken mensen zich zorgen. Mochten de plannen doorgaan, dan gaat het landschap tussen Oss en Den Bosch ingrijpend veranderen. Vanuit heel Oss zullen de hoge masten straks te zien zijn. De SP vind dat zulke ingrijpende plannen eerst moeten worden voorgelegd aan de Osse inwoners.

Een raadgevend referendum geeft inwoners de kans om zich rechtstreeks uit te spreken over de invulling van hun leefomgeving. Temeer omdat er ook wat valt te kiezen. De Osse energie-opgave kan met windmolens worden ingevuld, maar het kan ook door extra in te zetten op zonnepanelen op bedrijfsdaken.
De SP zal donderdag in de gemeenteraad proberen steun te vinden bij de andere politieke partijen in Oss om zo’n referendum te organiseren. Zodat straks écht duidelijk wordt wat de Osse inwoners van de plannen vinden.