De bureaucratische weg van het plasje van een Osse 101 jarige

30 augustus 2019

De bureaucratische weg van het plasje van een Osse 101 jarige

Foto: SP

In verband met een chronische blaasontsteking moet het plasje van een mevrouw uit de Ruwaard regelmatig voor onderzoek naar de huisarts. Voorheen deed zij dit altijd zelf omdat de huisarts dichtbij woonde. Mevrouw heeft 3 uur huishoudelijke zorg van Interzorg. Iedere dag is er persoonlijke verzorging van Brabant Zorg. Mevrouw is al lang weduwe, heeft geen kinderen en veel van haar familie en kennissen zijn inmiddels overleden. De huisarts is helaas verderop verhuisd. Het lukt mevrouw nu niet meer om zelf naar de huisarts te lopen omdat de afstand te groot is.

Maar “geen gezeik” dacht de 101 jarige die altijd zelfstandig alles oplost. Dan kan de hulp van Interzorg  in “mijn” tijd wel even naar  de huisarts fietsen om het plasje af te geven. Nee, geeft de hulp aan, ik mag dit niet doen. Want dan krijg ik een berisping. Daarom stuurde mevrouw op 30 juli een prachtige brief naar Interzorg met de vraag of de hulp haar plasje tòch mag wegbrengen. Het antwoord is nee. Interzorg: ”We gaan kijken of het kan maar het is vakantie dus er is voorlopig niemand. Maar in principe kunnen wij dit niet doen. Vraagt u het maar aan de gemeente.”

Vervolgens zijn de organisatie Beter Thuis en de huisarts gaan bellen of er een oplossing kan komen. Ook heeft mevrouw op 8 augustus zelf de gemeente gebeld met deze vraag. Naar aanleiding hiervan is er een aanvraag gedaan bij diverse afdelingen van de gemeente. Vervolgens is op 20 augustus “de zaak plasje van een 101 jarige” besproken in Proeftuin Ruwaard. De uitkomst hiervan is dat Brabant Zorg gaat overleggen wat de mogelijkheden zijn. Tot op heden weet mevrouw nog niets……..

Er zijn 7 instanties (waarvan enkele betaald door de gemeente) bezig met dit plasjes- probleem. Wie neemt hier zijn  verantwoordelijkheid? SP-raadslid Marie-Therese Janssen sprak met de mevrouw en ondernam onmiddellijk actie door met al die instanties contact op te nemen en kwam uiteindelijk terecht bij de wethouder. Die zei dat hij zich schaamde. Op voorspraak van de wethouder wordt het probleem nu opgelost: BrabantZorg gaat het doen. De SP houdt hen hieraan.