Steunbetuiging Den Bongerd

28 juli 2019

Steunbetuiging Den Bongerd

Foto: SP

“Voor sommige kinderen die wat meer zorg en aandacht nodig hebben is eigenlijk een speciale plek nodig. Een kleinschalige school, waar leerkrachten en leerlingen elkaar allemaal kennen, waar er meer continuïteit, veiligheid en aandacht is. Zoiets als we vroeger hadden, zoiets als Den Bongerd.”

Ik vrees dat dit over een paar jaar wordt gezegd. Maar de huidige meerderheid in de politiek heeft er nu maling aan: den Bongerd moest dicht. Een school die al veertig jaar zijn waarde bewijst, is inmiddels gesloten. En dat is ontzettend jammer. Leerlingen zoals op den Bongerd moeten nu naar een gewone school. In zogenaamde ‘koersklassen’ moeten zij dezelfde aandacht, veiligheid en continuïteit krijgen als ze op den Bongerd kregen. De leerkrachten doen wat ze kunnen, maar dit werkt natuurlijk niet zo. Al was het maar omdat de werkdruk in het onderwijs hoog is.

Onder de noemer van ‘passend onderwijs’ worden mooie scholen zoals den Bongerd gesloten. We hebben ons in Oss er lang tegen verzet. Gewapend met duizenden handtekeningen en gesteund door (oud)leerlingen en (oud)docenten probeerden we de directie en ook het gemeentebestuur in gesprekken op andere gedachten te brengen. We voerden actie, liepen een demonstratie, gingen naar Den Haag om met Tweede Kamerleden te praten. Maar helaas: het is niet gelukt om den Bongerd open te houden. En dat is eeuwig zonde. Vooral voor al die Bongerd-leerlingen van de toekomst, voor hen is er geen Bongerd meer. Zoals een oud-leerling het mooi omschreef: zij worden als guppy’s in de oceaan gegooid.

Natuurlijk geven we niet op. De SP landelijk en in Oss zal blijven strijden voor het voortbestaan van scholen als den Bongerd en tegen deze manier van passend onderwijs dat voor veel leerlingen helaas vooral knelt. Super trots ben ik op iedereen die zich heeft ingezet voor behoud van den Bongerd. Iedereen die een handtekening heeft gezet, de (oud)leerlingen en (oud)docenten die meededen aan de acties en natuurlijk alle leden van het actiecomité Bongerd moet Blijven. Sommigen van jullie waren toen we begonnen bang om voor jezelf op te komen, maar toen het om jullie school ging, stonden jullie op. Ik heb jongeren gezien die eerst nauwelijks in het openbaar wat durfden te zeggen, maar toen het om behoud van den Bongerd ging zelf acties organiseerden, mensen toespraken en het woord deden in de media. Voor mij het echte bewijs dat een school als den Bongerd geweldig is en kei hard nodig zal blijven! Bedankt voor jullie inzet.

Lilian Marijnissen.