Halte buurtbus verdwenen van de Burgwal

6 juni 2019

Halte buurtbus verdwenen van de Burgwal

De SP ontvangt al enige tijd berichten/klachten van inwoners die zich zorgen maken over de bereikbaarheid van het Osse centrum met de buurtbus. Het betreft voornamelijk inwoners op leeftijd en inwoners die minder mobiel zijn. Zij geven bij de SP aan dat de halte Oostwal (ter hoogte van het Sheddaken complex) voor hen - gezien hun beperkte mobiliteit - (te) ver van het Osse centrum vandaan is. In het verleden stopten de buurtbussen bij de halte Carmelietenstraat (Burgwal) en halte Eikenboomgaard (Burchtplein-Terwaenen).

Hierop stelde de SP technische vragen. De antwoorden van deze technische vragen zijn voor de SP niet geruststellend. Uit de beantwoording van deze vragen komt naar voren, dat op verzoek van Arriva de haltes Carmelietenstraat en Eikenboomgaard zijn opgeheven en dat de halte Oostwal hiervoor is teruggekomen. In overleg met de gemeente is besloten om de route per 9 december 2018 te wijzigen. De gegeven argumenten voort het verleggen van de route zijn: het geringe aantal bezoekers die gebruik maakte van deze halte en de vertragingen die de bus op het oude traject opliep (wegens lossende vrachtwagens en de aanwezigheid van evenementen).

De SP vindt de bereikbaarheid van het Osse centrum belangrijk. Zeker gezien de trend dat ouderen langer zelfstandig in hun eigen omgeving moeten kunnen blijven wonen. Dit zorgt voor een toenemend belang van een goede, bereikbare en toegankelijke OV-verbinding.

De SP stelt daarom schriftelijke vragen aan het Osse gemeente bestuur en wil een oplossing.