Oss wil geen lelijke woontoren

24 mei 2019

Oss wil geen lelijke woontoren

Foto: SP

Op 23 mei heeft de voltallige gemeenteraad zich uitgesproken tegen het plan voor de nieuwe woontoren in het centrum. Een motie daarover, mede ingediend door de SP, werd unaniem aangenomen. Fractievoorzitter Jan Zoll legde uit waarom de SP het nieuwe ontwerp niet wil.

In december heeft deze raad unaniem het besluit genomen om in het centrum van Oss een iconisch gebouw neer te zetten. Een gebouw van allure en met een spraakmakende uitstraling. Ik wil nogmaals de complimenten maken naar de mensen die betrokken zijn geweest bij het vormgeven van het eerste ontwerp en voor de inzet om het centrum van Oss weer mooi, aantrekkelijk en inderdaad spraakmakend te maken. De presentatie van het ontwerp door de architecten was bijzonder inspirerend en de schets van vormgeving sprak zeer tot de verbeelding. En nu wordt het ontwerp aangepast. Dat is jammer.

Bij de eerste presentatie was er al veel commotie en de nodige weerstand tegen een hoge woontoren in het centrum van Oss. Het was toen juist het ontwerp, de vormgeving die mensen over de streep trokken. Hier wordt iets moois gerealiseerd. En inderdaad een kostbaar plan, maar wel een plan om het centrum sterk te verbeteren. Zoals GroenLinks in het vragenuurtje stelt was het de bedoeling om een blikvanger van allure te plaatsen en niet zomaar een doorsnee woontoren.

De brief van John van Boekel deze week in het Brabants Dagblad is mij uit het hart gegrepen. Laten we met elkaar de visie ontwikkelen om inderdaad tot een centrum van allure te komen. Ik ben alleen bang dat de wethouder weinig gevoel voor esthetiek heeft. Historiserend bouwen met gevels geïnspireerd op de oude koekfabriek lijkt het maximaal haalbare. De kritiek van Ton Kemkens op het afschaffen van de regels voor welstand spreken voor zich als hij stelt dat we daarmee de monumenten van de toekomst verwaarlozen. Helaas is welstand bij het oud vuil gezet en lijkt ruimtelijke kwaliteit geen rol meer te spelen. Als het Walkwartier doorgezet wordt met het nieuwe ontwerp gaan we het lelijkste gebouw van Oss vervangen door een lelijke van Orsouw woontoren.

Vandaar dat wij deze motie mee indienen. Hoe nu verder? De heer van den Bergh schrijft vandaag in een column dat in de hele besluitvorming het traject ontbreekt om tot de juiste keuzes te komen. En zo is het maar net. We zullen er met elkaar eerst uit moeten zien te komen hoe het wel moet. Met dit ontwerp krijgen we de handjes niet op elkaar.