Jan Siebelink hoofdgast in Zout

6 januari 2019

Jan Siebelink hoofdgast in Zout

Foto: SP

In de Zouteditie van zondag 13 januari zal de bekende schrijver Jan Siebelink geïnterviewd worden door zijn jeugdvriend, de journalist John Jansen van Galen. Verder is er een interview met schrijver/journalist Arjen van Veelen over het moderne Amerika en de invloed van president Donald Trump. Met FNV onderhandelaar Tuur Elzinga wordt terug en vooruit geblikt op de (mislukte) pensioenonderhandelingen.

Hoofdgast: Jan Siebelink

De schrijver Jan Siebelink (Velp, 1938) had zijn grote doorbraak naar een breed publiek met zijn roman ‘Knielen op een bed violen’. Er zijn maar liefst 800.000 exemplaren van verkocht. Het boek is  verfilmd en in verschillende vertalingen uitgegeven. Het werd bekroond met de AKO literatuurprijs. Jan Siebelink  is ook de schrijver van het boekenweekgeschenk 2019 met als titel ‘ Jas van belofte’.

Thema

Arjen van Veelen (Rotterdam 1980) is journalist en schrijver van essays en romans. In 2018 verscheen zijn nieuwste boek ‘Amerikanen lopen niet’. Van Veelen woonde van 2014 tot 2016 in St. Louis, Missouri. Hij was er correspondent van o.a. Nieuwsuur, Radio 1 journaal, Met het Oog op Morgen en de Correspondent. Met een scherp oog en scherpe pen analyseert en beschrijft  hij de achterkant van de Amerikaanse rijkdom. Nergens is de kloof tussen arm en rijk, zwart en wit, stad en land zo groot als daar.

Kwestie: pensioenen

Na zeven jaar zijn de pensioenonderhandelingen tussen werkgevers en vakbonden vastgelopen. Ook na het aanschuiven van premier Rutte kwam er geen witte rook. Partijen konden het niet eens worden over de indexatie van de pensioenen, compensatie van werkenden die er in pensioen op achteruit gaan,  een pensioenverplichting voor zzp’ers en de bevriezing van de AOW leeftijd. Met FNV onderhandelaar Tuur Elzinga wordt teruggeblikt op de onderhandelingen en stilgestaan bij het perspectief op een oplossing.

Columns

De columns worden uitgesproken door onze vaste columnist Theo van Duren en gastcolumnist Brabants dagblad journalist Rene van der Lee.

Muziek

Voor de muziek treden de mannen van In My Tree aan.

Het Zoutlied wordt gezongen door Willeke Berendsen met op gitaar Zout  muziekprogrammeur Henk Sterken.

Zout vindt plaats op zondag 13 januari in de Groene Engel, aanvang klokslag 16.00 uur.