Politiek café Zout zondag 9 december

2 december 2018

Politiek café Zout zondag 9 december

Foto: SP

In Zout een gastinterview van John Jansen van Galen met sociaal wetenschapper Herman Vuijsje, die vindt dat er in ons land sprake is van opgeklopt racisme. Met Sinan Can, die de vorige keer door een buitenlandse reis verstek moest laten gaan, wordt gesproken over de politieke situatie in Turkije en het Midden-Oosten. Ook de omstreden Osse mestfabriek staat op de agenda.

Hoofdgast: Herman Vuijsje

Socioloog en auteur Herman Vuijsje publiceerde onlangs zijn nieuwe boek Zwartkijkers, over de mythe dat er een diepe kloof zou bestaan tussen witte en zwarte Nederlanders. Dat zwarte Piet getuigt van racisme vindt hij echte kolder. Hij vindt zwarte Piet de ideale schoonzoon. “Hij is opgeklommen tot logistiek manager van de pakjesboot.” Herman Vuijsje wordt geïnterviewd door de journalist en schrijver John Jansen van Galen. John is de éminence grise van ‘Met het Oog op Morgen’, het radioprogramma dat hij bijna 25 jaar presenteerde.

Thema

Journalist en programmamaker Sinan Can is een veel gevraagde gast op TV. Hij maakte onder andere de documentaires Bloedbroeders, De Arabische Storm, Onze missie in Afghanistan en De verloren kinderen van het Kalifaat. Stijn Steenbakkers gaat met Sinan Can in gesprek over wat zich politiek en maatschappelijk afspeelt in Turkije en het Midden- Oosten en wat de neerslag daarvan is in de Nederlandse samenleving.

Kwestie: De mestfabriek

De provincie Noord-Brabant wil Oss een mestfabriek door de strot duwen. Hoe kan het dat de landelijke politieke partijen daar in de provincie anders over denken dan in de gemeente Oss? Het viel niet mee daar vertegenwoordigers van deze partijen voor aan tafel te krijgen. De SP leden Nico Heijmans van Provinciale Staten en Martijn Tonies van de Osse gemeenteraad trekken de stoute schoenen aan en vertellen ieder hun kant  het verhaal.

Columns

Leraar en columnist Ton van Haperen is bekend van zijn kritische onderwijscolumns. Ton is van mening dat de enige redding van het onderwijs is dat het tot de grond toe wordt afgebroken.  Ontwerper, dichter, trainer Theo Danes  spreekt een videocolumn uit over de zeer gemêleerde populatie van een onderwijsklas.

Muziek

Flemming Viguurs is de muzikale gast van Zout. Flemming is in het dagelijkse leven zanger van de populaire band Baby Blue. Daarnaast is hij bezig met een solocarrière. Hij stond al in de iTunes top 10 met het nummer ‘Digital Age’ en bracht onlangs de single ‘Like Home’ uit.

Het Zoutlied wordt gezongen door Willeke Berendsen met op gitaar Henk Sterken.

Zout vindt plaats op zondagmiddag 9 december van 16.00-18.00 uur in de Groene Engel.