SP stemt tegen de begroting

9 november 2018

SP stemt tegen de begroting

Foto: SP

De SP fractie heeft tegen de eerste begroting van het VDG, CDA, VVD en BeterOss college gestemd. In zijn stemverklaring legt SP fractievoorzitter Jan Zoll uit waarom.

We hebben goed gekeken naar de positieve kanten van deze begroting. We hadden in de fractie besproken wat we aan de hand van onze bevindingen met deze begroting aan moeten en wij waren daar nog niet uit. Is het helemaal onze begroting? Nee, dat niet. Worden de Ossenaren hier blij van? Niet helemaal. Daarom kwamen wij met een aantal voorstellen en dienden we samen met andere partijen meer voorstellen in waarmee naar onze mening deze begroting verbeterd zou worden. Aan het eind van deze vergadering staan wij nu voor de keus wat we aan moeten met deze begroting.

Tot zover mijn wat aangepaste inleiding in de eerste termijn. Dit is en was van ons een heel serieuze benadering van deze begroting. We hebben een aantal voorstellen ingediend waarmee voor ons de balans tussen voor of tegen stemmen door zou kunnen slaan naar voorstemmen. Natuurlijk zijn een paar voorstellen wel overgenomen, maar op voor ons belangrijke onderdelen was er geen enkele opening. Wethouder van Kessel verwoordde het in zijn beantwoording zo dat hij haakjes zocht voor aanknopingspunten, maar over het algemeen niet verder komt dan dat we in gesprek moeten. Dat is mooi, maar niet genoeg.

Dat vinden wij jammer. Het had voor ons een historische avond kunnen worden, maar onder deze omstandigheden moeten wij tegen deze begroting stemmen.