Stichting Ruilwinkel

9 maart 2018

Stichting Ruilwinkel

Foto: SP

De Ruilwinkel in Oss voorziet op de nieuwe locatie naast het Anton Jurgenshuis in een groeiende behoefte. In de ruilwinkel worden spullen en diensten geruild voor ruilpunten.

Het aantal deelnemers aan de ruilwinkel groeit en ook het aantal bezoekers wat zomaar komt binnenlopen neemt toe.

De inmiddels als zelfstandige stichting functionerende ruilwinkel geeft vorm aan participatie, armoedebestrijding en duurzaamheid en biedt daarbij een plaats waar ontmoeten op een laagdrempelinge manier plaatsvindt. Daarnaast hebben de vrijwilligers van de ruilwinkel ook nog een signalerende en verwijzende rol. Kortom, de Ruilwinkel bewijst volop haar bestaansrecht.

De Ruilwinkel geeft aan dat de strukturele financiering niet verder reikt dan het jaar 2018; meer bijdragen vanuit het kansfonds zijn na 2018 niet meer mogelijk. Men is wel bezig met nieuwe verdienmodellen om minder afhankelijk te worden van subsidie.

De SP fractie pleit voor een duurzame financiële ondersteuning vanaf 2019 vanuit de gemeente voor deze maatschappelijk zinvolle activiteit.

Op de foto  Liesbeth Kersten, vrijwilliger en voorzitter van de Ruilwinkel  en SP raadslid Jan van Kreij .

Voor hoe het werkt zie http://www.ruilwinkeloss.nl/over-ons/hoe-het-werkt/