Ook op onze lijst: Wim van Dorst

3 maart 2018

Ook op onze lijst: Wim van Dorst

Onze kandidatenlijst bestaat uit 50 personen. Hier onze nummer 29: Wim van Dorst.

Je bent lang SP-raadslid geweest. Waarom nu toch nog op de lijst?

Ik ben zeer geïnteresseerd in onze samenleving. Ben vanaf mijn 17de jaar al SP-lid, daarna als raadslid in Oss en vakbondsman in de ondernemingsraad bij Philips. Veranderingen bereik je samen, niet in je eentje. Vandaar mijn steun aan de SP.

Speeltuin Elckerlyc bestaat dit jaar 25 jaar. Een trotse voorzitter?

Met de bouw van speeltuin Elckerlyc hebben de toenmalige SP-leden en moeders de stad Oss een prachtige speelvoorziening gegeven. Letterlijk een voorziening ‘voor iedereen’ wat Elckerlyc ook betekent op zijn middeleeuws. En de glans is er nog steeds. Ook na vijfentwintig jaar. We krijgen bijna dagelijks complimenten van onze bezoekers. Een betaalbare buitenvoorziening waar de fantasie geprikkeld wordt. Zondag 4 maart is de seizoensopening, wat altijd een spektakel is. Deze keer gratis vanwege het 25-jarig jubileum.

Waarom is buitenspelen belangrijk?

Buitenspelen doe je samen! Dat vind ik belangrijk. Niet in je eentje wegduiken achter de computer. Dat mag, maar op tijd naar buiten en lekker samen sporten of naar de speeltuin,

dat is goed voor je motoriek, oriëntatie, sociale vaardigheden, fantasie en noem maar op. Samen en niet alleen!

Je werkt met opgroeiende jongeren op het VMBO Hooghuis. Hoe zie je de jeugd van tegenwoordig?

Jongeren zijn niet zo veel anders dan in mijn tijd. De omgeving is veranderd, hectischer en bedreigender. Het is tegenwoordig veel makkelijker om in aanraking te komen met drugs. Ook de verwachting ligt hoger. Men gaat ervan uit dat je succesvol bent in je leven. Diegene die dat niet zijn hebben dat aan zichzelf te wijten, zegt men. Maar ieder kind heeft zijn eigen capaciteiten en die moet je stimuleren. Lasser of ingenieur, we hebben ze allemaal nodig.

En dan natuurlijk jouw hobby. Vertel.
We brouwen alweer 15 jaar ons eigen bier. Een hobby die afgelopen jaar enorm populair is geworden. En terecht, want wat is het toch mooi om water te zien veranderen in bier, lekker bier!