h

vragen over geluidsoverlast A50 en A59

16 februari 2018

vragen over geluidsoverlast A50 en A59

Het verkeer op de A50 en de A59 is de laatste jaren sterk toegenomen. Ook de hoeveelheid vrachtverkeer is sterk toegenomen. Verder zien we een toename van het gebruik van zwaardere auto’s en bredere banden. Samen met de verhoging van de maximum-snelheid naar 130 kilometer
betekent dit een aanzienlijke toename van de geluidoverlast in met name delen van Geffen, Oss-zuid, de Ruwaard, Herpen, Huisseling en Ravenstein. Door de drukte gaan steeds meer vrachtwagens de
spits mijden en in de nachtelijke uren rijden. Ook dit vergroot de overlast. Last but not least speelt in Ravenstein het probleem dat de brug ver boven de bebouwde kom uitsteekt en verder het ‘kaboem-kaboem’ dat ontstaat bij de voeg tussen wegdek en brugdek.

Vanwege de toegenomen geluidsoverlast hebben wij de volgende vragen gesteld over de wijze waarop de gemeente de belangen van haar inwoners behartigt en heeft behartigd:

  1. Waarom liggen wél geluidsschermen langs de A59 en de A50 in de gemeenten Den Bosch, Bernheze en Wijchen en niet in de gemeente Oss? Graag per gemeente de motivatie en een nadere toelichting.
  2. Rijkswaterstaat neemt in 2018 op zes plaatsen geluidsmaatregelen langs de A50 tussen Sint-Oedenrode en Paalgraven omdat de geluidsoverlast er te hoog is. Waarom worden in 2018 geen maatregelen genomen tussen Paalgraven en de brug bij Ravenstein?
  3. Volgens onze informatie is de geluidsproductie van de A50 tussen Sint-Oedenrode en Paalgraven lager dan van de A50 tussen Paalgraven en Ravenstein. Klopt dit? Betekent dit dat wordt gemeten met twee maten? Hebben de gemeenten Uden en Veghel beter gelobbyd dan de gemeente Oss?
  4. Wat heeft u in de periode 2014-2018 gedaan om bij Rijkswaterstaat aandacht te vragen voor de toenemende geluidsoverlast van de A50 en de A59 in de gemeente Oss?
  5. Wat heeft het rapport dat in 2011 is uitgebracht over de geluidsmetingen van de samenwerkende gemeenten Bernheze, Landerd, Oss en Wijchen aan concrete resultaten opgeleverd?
  6. Volgens het rapport ‘Nalevingsverslag geluidproductieplafonds rijkswegen 2016’ dat is gepubliceerd op 18 september 2017 is bij de in de gemeente Oss gelegen trajecten van de A50 en de A59 sprake van een dreigende plafondoverschrijding. Dat betekent dat Rijkswaterstaat akoestisch onderzoek moet doen naar maatregelen. Vindt dit akoestisch onderzoek inmiddels plaats? Is de gemeente Oss daar bij betrokken? Heeft u dit aangekaart bij Rijkswaterstaat?
  7. Heeft u contact gehad met Rijkswaterstaat om te bezien of er iets gedaan kan worden aan het ‘kaboem-kaboem’ dat ontstaat bij de voeg tussen wegdek en brugdek bij Ravenstein?

U bent hier