Lilian Marijnissen wil dat werknemers een overname kunnen tegenhouden

8 januari 2018

Lilian Marijnissen wil dat werknemers een overname kunnen tegenhouden

Foto: SP

Lilian Marijnissen wil dat medewerkers meer zeggenschap krijgen bij het nemen van belangrijke beslissingen. De nieuwe leider van de SP gaf zondagochtend in het programma WNL op Zondag aan dat Nederlandse werknemers inspraak moeten krijgen als het gaat om het verkopen van bedrijven.

Volgens de Osse moeten werknemers een even zware stem hebben als aandeelhouders. Aanleiding hiervoor is de ontmanteling van Organon. Het farmaceutische bedrijf werd zeven jaar geleden overgenomen door het Amerikaanse MSD. Deze week verscheen het boek ‘De zaak Organon’, waarin de schrijvers laten zien hoe het bedrijf ten onder ging door hebberige aandeelhouders.

Marijnissen liet tijdens het programma weten: “2.200 mensen zijn met een pennenstreek vanuit Amerika hun baan kwijtgeraakt. Het ging om hoogwaardige banen. De afdeling Research en Development werd bijvoorbeeld zomaar gesloten. We moeten als overheid staan voor het Nederlands bedrijfsleven.”

De SP-leider vindt dat de ondernemingsraad instemmingsrecht moet krijgen voor het salaris van topbestuurders. De SP wil ook dat topbestuurders onder de CAO gaan vallen.

Kijk hier het fragment uit WNL op Zondag terug:

Bron: DTV