Bibliotheek opgeofferd om problemen vastgoedjongens op te lossen

23 december 2017

Bibliotheek opgeofferd om problemen vastgoedjongens op te lossen

Foto: SP

Als enige partij stemde de SP in de raadsvergadering van 21 december tegen de plannen van het college van VDG, CDA en VVD om het V&D pand peperduur op te kopen en de bibliotheek naar het centrum te verplaatsen. Fractievoorzitter Jan Zoll: “De bibliotheek wordt geofferd om problemen van vastgoedjongens op te lossen.”

Het raadsdebat was een gênante vertoning. Wethouder Den Brok (Financiën, VDG) was niet goed op de hoogte van de cijfers. Bij het debat over dit prestigeproject waar nu al een verlies van 6,5 miljoen op zit, ging hij niet in op wat de financiële gevolgen zijn voor de bibliotheek. Jan Zoll: “ De huurprijs per vierkante meter wordt grofweg 8 maal hoger terwijl het vloeroppervlak van de bibliotheek nagenoeg wordt gehalveerd.” Den Brok bleef het antwoord schuldig en deed het af als een ‘technische’ vraag.

Met het raadsbesluit zit de gemeente Oss nu voor 7 miljoen opgezadeld met een uitgewoond V&D pand en met een wurgcontract met Van Wanrooij. Mocht er medio 2018 geen plan liggen waar Van Wanrooij voldoende aan kan verdienen is de gemeente verplicht Van Wanrooij alle gemaakte kosten terug te betalen.

Jan Zoll: “Met dit besluit heeft de gemeenteraad Oss een slechte dienst bewezen. De toekomst van een goede bibliotheek wordt op het spel gezet en de ontwikkeling van het Wal Kwartier overgeleverd aan de financiële belangen van Van Wanrooij. De bevolking krijgt de dure rekening gepresenteerd.”