Geen bezuiniging op Wajong en Loonkostensubsidie

14 november 2017

Geen bezuiniging op Wajong en Loonkostensubsidie

Motie aangenomen

Vanwege het feit dat het afschaffen van de loonkostensubsidie nog geen wet is, heeft  SP raadslid  Jan van Kreij het college gevraagd zich namens de gemeenteraad  sterk te maken voor het behoud van de loonkostensubsidie.

Omdat de Motie 'Geen bezuiniging op Wajong en Loonkostensubsidie' , ingediend door de SP, PVDA en  D66, is aangenomen, gaat wethouder van Geffen namens de gemeenteraad een brandbrief steunen die door het 'Regionaal Werkbedrijf Noord Oost Brabant aan de 2e kamer en de regering wordt verstuurd.

De SP fractie heeft via deze motie aandacht gevraagd voor de situatie van Wajongers en in het algemeen de mensen met een beperkt arbeidsvermogen. De korting van 5% op de Wajong uitkering (een maatregel van het vorige kabinet) gaat in 2018 in; het nieuwe regeerakkoord heeft hier geen stokje voor gestoken.

Vanuit het nieuwe regeerakkoord komt ook het afschaffen van loonkostensubsidie op de rol. Als deze maatregel als wet wordt aangenomen, wordt een kwetsbare groep mensen nog een keer hard getroffen.

Door het afschaffen van de loonkostensubsidie krijgen mensen met een beperkt arbeidsvermogen straks via loondispensatie een salaris naar rato van hun arbeidsvermogen. De gemeente vult dit deel-salaris aan tot maximaal bijstandsniveau.

En dat terwijl via het huidige systeem van loonkostensubsidie dit deel-salaris tot minstens het minimumloon wordt aangevuld, er ook pensioen wordt opgebouwd en er premies worden afgedragen. Dit alles zorgt er voor dat mensen met een beperkt arbeidsvermogen, onder het minimumloon moeten gaan werken, en dat terwijl werken zou moeten lonen aldus het kabinet.