mening bevolking moet worden gerespecteerd bij centrumplan

3 september 2017

mening bevolking moet worden gerespecteerd bij centrumplan

Uit een enquête die de SP deze zomer onder bijna 600 Ossenaren heeft gehouden blijkt dat de bevolking daar heel anders over denkt:Komende maanden zal in de gemeenteraad een felle discussie plaatsvinden over de toekomst van het Osse centrum. Het zijn financieel riskante plannen die de Van Deursen Group die eigenaar is van het V&D pand goed uitkomen. Van Deursen wil sloop van de relatief nieuwe winkels waaronder de voormalige Spieghel bij het parkteerterrein de Wal. De Osse burger mag dit betalen. Hij wil een hoge woontoren bouwen en de bibliotheek verplaatsen naar het centrum, zodat hij daaraan kan verdienen. En de Osse burger mag deze miljoenendeal betalen.

De verplaatsing van de bibliotheek vindt men geldverspilling evenals de sloop van de winkels aan parkeerterrein De Wal. Een hoge woontoren vindt men niet passen bij het centrum.

Ook is men fel tegen de miljoenendeal die vooral gunstig is voor Van Deursen. Éen van de geënquêteerden zei het als volgt: “Als ik mijn huis ga verbouwen, krijg ik toch ook geen subsidie van de gemeente.”

De SP wil dat de mening van de Ossenaren door het college wordt gerespecteerd. En dat betekent het uitwerken van scenario’s waarbij de bibliotheek niet wordt verplaatst. Winkels moeten niet onnodig worden afgebroken. Woningbouw in het centrum kan binnen Osse verhoudingen, dus geen hoge woontoren.

Fractievoorzitter Jan Zoll: “En vastgoedbeheerders behoren een bijdrage aan de samenleving te leveren in plaats van dat de portemonnee van de Osse burger wordt misbruikt om de Van Deursen Group uit de problemen te helpen.”