Dit moet beter, maar wie gaat dat betalen

28 mei 2017

Dit moet beter, maar wie gaat dat betalen

Foto: SP

Al jaren wordt er gemopperd op de lelijke gebouwen in het centrum, vooral op het oude V&D pand. “Platgooien en inzaaien” is intussen een veel gehoorde uitspraak nu V&D is verdwenen. Het lijkt een goed idee en een mogelijk oplossing voor deze prominente plek in het centrum. Het probleem is echter dat het gebouw en de grond waarop het staat eigendom zijn van een grote vastgoedeigenaar: de Van Deursen Group uit Den Bosch.

Oss kent net als veel andere steden een toenemende leegstand van winkelpanden in het stadscentrum. Een doorn in het oog voor inwoners en winkeliers. Er zijn ideeën om het centrum aantrekkelijker te maken door het winkelgebied te verkleinen en meer culturele evenementen te organiseren. Ook is er het plan om de bibliotheek naar het centrum te verplaatsen.

Van Deursen Group wil een nieuw gebouw met daarin de bibliotheek. Logisch want dat levert hem geld op. Daarover heeft hij enkele weken geleden een intentieovereenkomst gesloten met de gemeente. Hoe het precies zit met die overeenkomst en wat het de gemeente en de bibliotheek gaat kosten? Joost mag het weten.

De SP vindt dat de gemeente geen miljoenen aan gemeenschapsgeld moet uitgeven aan een gebouw waar vooral Van Deursen beter van wordt. Het college van VDG, CDA en VVD denkt daar anders over.
VVD wethouder Wagemakers wil af van de discussie of Oss de vastgoedeigenaar niet teveel geld toestopt. In het Brabants Dagblad van
21 april zegt hij over de miljoenen die in het nieuwe complex worden gestoken:

“We kijken naar de stad. Dat Van Deursen Group daar beter van wordt, is dan maar zo.”

Het lijkt wel of wethouder Wagemakers in dienst is van de Van Deursen Group. Jan Zoll, fractievoorzitter SP Oss: ‘Je vraagt je af wiens belangen wethou-
der Wagemakers verdedigt: die van de gemeente of die van de Van Deursen Group. Het moet duidelijk zijn dat de gemeente Oss geen pinautomaat is voor de belangen van een vastgoedeigenaar.’

De komende weken gaat de SP aan de inwoners van Oss vragen wat zij van de plannen vinden.

Wilt u reageren? Wilt u meehelpen met de enquête? Mail naar oss@sp.nl
 of bel 0412 - 632 148