Verkiezingen, onderzoeksjournalistiek en Den Bongerd in politiek café Zout

6 maart 2017

Verkiezingen, onderzoeksjournalistiek en Den Bongerd in politiek café Zout

Foto: Hans van der Poel

Hoofdgast is Tony van der Meulen, die mede door gastinterviewer Jan Marijnissen wordt ondervraagd over de onderzoeksjournalistiek in ons land. Door teruglopende  abonnementen, afnemende reclame-inkomsten en als gevolg daarvan krimpende redacties komt de onderzoeksjournalistiek in het gedrang. Kritische journalistiek is onmisbaar voor een effectieve controle van de macht.

De  Tweede Kamer verkiezingen staan voor de deur. Twee Ossenaren, Lilian Marijnissen (SP) en Rene Peters (CDA), staan beiden op plaats 3 van de kandidatenlijst van hun partij. Zout maakt al eerder kennis hen toen ze gekandideerd werden. Nu binden ze gepokt en gemazeld na de nodige verkiezingsdebatten in Zout de strijd met elkaar aan.

Er is tumult ontstaan door de voorgenomen opheffing van Den Bongerd, school voor voortgezet speciaal onderwijs. (Oud) Leerlingen en ouders hebben er weinig vertrouwen in dat leerlingen die extra aandacht nodig hebben die aandacht ook voldoende zullen krijgen op de grootschalige locaties van het Hooghuis. Aan tafel in Zout  o.a. enkele oud-leerlingen en een ouder.

Voor de columns treden onze vaste columnisten aan, Stadsgids Jan Ulijn en directeur van het Wereld Natuurbestrijdings Fonds, Theo van Duren.

Het Zoutlied wordt gezongen door Willeke Berendsen onder gitaarbegeleiding van muziekdocent Leon Hoeks.

De muziek komt van Them Fuddy Duddies met Bastiaan Luning en Joris Kuijs. Ze spelen ragtime blues en jazz.

Zout vindt plaats in cultuurpodium de Groene Engel en vangt aan om klokslag 16.00 uur.