SP opent Meldpunt Schoolkosten

31 januari 2017

SP opent Meldpunt Schoolkosten

Ook in Oss houden de middelbare scholen weer open dagen. Een spannende tijd voor de kinderen van groep 8. Welke school vinden zij leuk of past het beste bij hen. De dikte van de beurs van hun ouders mag daar geen belemmering in zijn

‘Ouders worden steeds vaker onder druk gezet om allerlei kosten te maken, terwijl dit gewoon niet mag.’ NOS berichtte over een steekproef waaruit bleek dat bij 65 scholen 47 ouders onder druk waren gezet om apparatuur aan te schaffen. ‘Onaanvaardbaar’, aldus Van Dijk. ‘De ouderbijdrage is voor extraatjes, niet voor zaken die nodig zijn voor de opleiding. Die rekening moet niet naar de ouders, maar naar de regering.

Steeds meer ouders en scholieren klagen over torenhoge schoolkosten. Zo worden soms hoge bedragen in rekening gebracht voor laptops en activiteiten. Ook de ‘vrijwillige’ ouderbijdrage is regelmatig een drempel. Ouders kiezen hierdoor noodgedwongen voor een andere school. SP-Kamerlid Jasper van Dijk: ‘Sommige scholen worden te duur voor ouders met een laag inkomen, waardoor je een tweedeling krijgt. Daar willen wij een eind aan maken.’ Komende maandag zal Jasper van Dijk in de Kamer voorstellen doen tegen de hoge schoolkosten.

Niet alleen in basis- en voortgezet onderwijs komen deze praktijken voor, maar ook in het MBO worden studenten geconfronteerd met hoge schoolkosten. Gemiddeld betalen studenten meer dan 400 euro per jaar voor zaken die feitelijk door de school moeten worden geleverd.

Van Dijk doet drie voorstellen om een eind te maken aan de hoge schoolkosten:

1.  De ouderbijdrage mag nooit verplicht worden gesteld. Scholen die dat wel doen, krijgen een financiële sanctie.
  2. De ouderbijdrage is uitsluitend bedoeld voor extraatjes. Scholen die kosten in rekening brengen voor zaken die noodzakelijk zijn voor de opleiding, worden door de school vergoed. De overheid zorgt voor voldoende bekostiging.
  3. De vrijwillige ouderbijdrage wordt aan een maximum verbonden. Dit bedrag - van hooguit enkele tientjes per jaar - wordt in samenspraak met scholen en ouders vastgesteld.

Deze maatregelen gelden voor basisonderwijs, voortgezet onderwijs en MBO.

Meldpunt schoolkosten

Ouders en studenten die met hoge schoolkosten worden geconfronteerd, kunnen dit melden bij de SP. Van Dijk stelt daartoe een ‘Meldpunt Schoolkosten’ in. Via het mailadres schoolkosten@sp.nl kan iedereen zijn ervaring melden.