Extra betalen voor huismeester

2 januari 2017

Extra betalen voor huismeester

Na de huurverhoging van afgelopen zomer kwam Brabant Wonen met een nieuwe truc om de huur extra te verhogen. Appartementcomplexen hebben een huismeester. Deze houdt in de gaten of er geen vervuiling plaats vindt en of er geen zaken kapot of vernield zijn. Men heeft geleerd van het verleden want iedere Ossenaar kan zich nog wel de rotzooi op de Schaepmanlaan herinneren omdat er geen toezicht was.

Op zichzelf is die toezicht een goede zaak. Maar op veel appartement complexen houden bewoners zelf toezicht en voeren kleine reparaties uit. Op sommige appartementen betaalden de bewoners al een fors bedrag per maand voor de huismeester. Op de meeste werd er echter niet betaald. Als het niet opgenomen is in het huurcontract, kan Brabant Wonen echter niet zomaar geld vragen voor een huismeester. Dan moet 70% van de bewoners van het complex daarmee instemmen.

Echter een meerderheid van de bewoners  is niet accoord.Dit blijkt uit een onderzoek dat de SP gedaan heeft. Vandaar deze reactie naar Brabant Wonen:

Aan Brabant Wonen

In uw antwoord op ons schrijven heeft u terecht vermeld dat 70% van de bewoners akkoord moet zijn met betaling voor de huismeester. Omdat wij ernstig twijfel hadden of dat ook werkelijk gehaald werd in de verschillende complexen, gehoord hebbende de reacties van bewoners hebben we een steekproef genomen.

Wij hebben deze steekproef genomen bij de appartementen op het Heschepad complex .Van dit complex van 48 appartementen hebben 26 bewoners getekend op onze enquête om aan te geven dat zij niet hebben getekend voor akkoord. Van de 48 appartementen gaven 9 bewoners aan akkoord te hebben getekend voor betaling, 13 bewoners hebben wij niet meer benaderd; zij waren niet aanwezig tijdens ons onderzoek. Maar het lijkt ons overduidelijk dat als een ruime meerderheid van de bewoners niet akkoord is met betaling voor de huismeester de beoogde 70% ten ene male niet is bereikt.

Op korte termijn gaan wij hierover graag in gesprek met u.

Namens de bewoners : Jan van der Doelen

Lees nog eens terug: https://oss.sp.nl/nieuws/2016/10/nieuwe-truc-brabant-wonen