SP voor behoud van Poort Sint Anna

8 november 2016

SP voor behoud van Poort Sint Anna

Foto: SP

Vorige week is bij werkzaamheden op het oude ziekenhuisterrein de timpaan van de oude poort van het Sint Annaziekenhuis zwaar beschadigd. De antieke poort, een belangrijk historisch object, zou nog zomaar kunnen verdwijnen. Jan Zoll, fractievoorzitter van de SP pleit ervoor om alles in het werk te stellen de poort toch te bewaren en als het mogelijk  is zoveel mogelijk te herstellen.

Als het eenmaal weg is, komt het nooit meer terug. Daarom de oproep aan het college van B&W, de gemeenteraad en BrabantWonen om dit belangrijke historische object te zoveel mogelijk te bewaren en alsnog een plaats te geven op het oude ziekenhuisterrein.

Na de verhuizing van het ziekenhuis uit het centrum van Oss is dit deel van de poort voor het destijds nieuwe Sint-Annaziekenhuis geplaatst. Toen een paar jaar geleden duidelijk werd dat ziekenhuis Bernhoven naar Uden zou verdwijnen hebben Paul Peters van de SP en Aleida van den Heuvel van de VVD er samen voor gepleit om de oude poort te behouden voor Oss en deze te herplaatsen bij de nieuwe poliklinieken. De gemeenteraad schaarde zich toen achter hun voorstel. We moeten er alles aan doen om de beschadigde poort te herstellen om het alsnog te kunnen plaatsen.