Politiek cafe Zout weer van start

2 oktober 2016

Politiek cafe Zout weer van start

Foto: sp

Zondag 9 oktober gaat politiek cafe Zout van start voor een nieuw seizoen. Hier het programma van 9 oktober.

De Osse burgemeester Wobine Buijs en de Bossche burgemeester Ton Rombouts van Den Bosch worden geïnterviewd over de toekomst van hun stad. Grote en historische steden zoals Den Bosch hebben de toekomst. Aan de andere kant dreigt Den Bosch uit haar woningbouwvoegen te barsten en kunnen locaties in Oss wellicht uitkomst bieden. Kleine steden zoals Oss krijgen het hard te halen om hun voorzieningen in stand te houden. Hebben de steden elkaar niet nodig in de toekomst en ligt de sleutel niet in meer samenwerking van beide steden?

De Osse politici Lilian Marijnissen (SP) en Rene Peters (CDA) staan hoog op de verkiezingslijst van de Tweede Kamer. In de Osse gemeenteraad zijn het twee geharnaste tegenstanders als het om de zorg voor ouderen en gehandicapten gaat. Gaan zij in Den Haag het debat over de zorg voortzetten? Met welke idealen gaan ze naar Den Haag en met welk resultaat zullen zij tevreden zijn?

Wordt de Osse binnenstad gered met de aankoop van het V&D pand en het verplaatsen van de bibliotheek naar de binnenstad? Een werkgroep van Ossenaren gesteund door wethouder Ge Wagemakers, is er een groot voorstander van. Tegenstanders hebben het over geldverspilling. De verdeelde Osse gemeenteraad is op bezoek geweest in Arnhem om te kijken naar de Arnhemse binnenstad en de betekenis die cultuur daarin heeft. Wethouder Ge Wagemakers (VVD) gaat aan de Zouttafel in gesprek met cultuur- en binnenstadswethouder van Arnhem, Gerrie Alfrink(SP).

Natuurlijk zijn onze vaste columnisten, stadsgids Jan Ulijn en de voorzitter van het Natuurbestrijdingsfonds , Theo van duren weer van de partij. De Osse band Troublegum staat voor de muzikale intermezzo’s, en het Zoutlied wordt gezongen door Willeke Berendsen onder gitaarbegeleiding van muziekdocent Leon Hoeks.

Zout wordt gehouden in de Groene Engel aan de Kruisstraat 15 in Oss. Aanvang klokslag 16.00 uur.