Kunstgrasvelden gevaar voor volksgezondheid?

9 oktober 2016

Kunstgrasvelden gevaar voor volksgezondheid?

Onlangs maakte het onderzoeksprogramma Zembla bekend dat het RIVM-onderzoek naar de veiligheid van kunstgrasvelden onvoldoende is uitgevoerd op volksgezondheidaspecten. De rubber kunstgraskorrels worden in verband gebracht met een verhoogde kans op kanker.

De rubberkorrels worden gemaakt van oude autobanden. Deze korrels bevatten volgens onderzoeksprogramma Zembla; zink, lood en benzeen en verschillende Polycyclische Aromatische Koolwaterstoffen (PAKS’s), stoffen die bewezen kankerverwekkend zijn. De SP fractie is geschrokken van de uitzending van Zembla en vraagt zich af of dit soort kunstgrasvelden ook in Oss zijn aangelegd. Daarom stelt de SP fractie de volgende vragen:

1. Is het college bekend met de betreffende uitzending van Zembla?
  2. Is het college bekend met het betreffende RIVM onderzoek uit 2006 naar kunstgrasvelden?
  3. Kunt u aangeven hoeveel kunstgrasvelden er binnen de gemeente Oss zijn?
  4. Kunt u aangeven hoeveel kunstgrasvelden met rubberkorrels bedekt zijn?
  5. Kunt u aangeven hoeveel sporters in totaal hierop gespeeld hebben?
  6. Als er rubberen korrels gebruikt zijn, bent u dan bereid om naar de gevolgen voor de volksgezondheid te kijken? En bent u bereidt hier iets aan te doen?
  7. Deelt u onze mening dat vanuit het voorzorgbeginsel bij aanleg van kunstgrasvelden geen rubberkorrels meer mogen worden gebruikt (tot nader onderzoek) maar er gekozen moet worden voor andere materialen die niet schadelijk voor de volksgezondheid?