Sp voorstel voor centrum en bibliotheek

11 mei 2016

Sp voorstel voor centrum en bibliotheek

Foto: SP

Binnenkort wordt de nieuwe centrumvisie van de gemeenten Oss behandeld. Er is veel onrust ontstaan over allerlei plannen voor verhuizingen en verplaatsingen van instellingen naar het stadscentrum. De SP is van mening dat het een groot goed is dat Bibliotheek, Lievekamp, en Muzelinck onder één dak gehuisvest zijn. Daar liggen veel meer kansen dan er tot nu toe benut zijn. Dus voor de SP geen verplaatsing van cultuur naar het centrum.

Als voorbereiding op de discussie over de plannen voor het centrum, de markt en de cultuur in de gemeenteraad heeft SP eerder met de centrumondernemers gesproken en binnenkort starten wij een enquête over de Osse Markt. De SP vindt dat de Markt een plaats moet blijven behouden in de nieuwe centrumvisie.

Oss heeft jarenlang bekendheid gehad door een van de grootste markten in de omgeving. Helaas is dat minder geworden. Daarom willen wij de mening horen van de markthouders, de marktbezoekers en de omliggende ondernemers waar de markt plaats vindt.

Verder heeft de SP de discussie rondom het stadscentrum kritisch gevolgd en heeft mede op grond van deze informatie een visie op het centrum ontwikkeld. In de gemeenteraad zullen we dit nog uitgebreid toelichten.

Onze visie in het kort:

De SP kiest voor een compact, groen, levendig stadscentrum.

De ontwikkeling van het Osse centrum zal gepaard gaan met vele onzekerheden. Er is veel leegstand en door allerlei ontwikkelingen zal het Osse centrum compacter moeten worden.

Bij de verdere ontwikkeling van het centrum is de mening van de centrumondernemers ook van belang. Wil de centrumontwikkeling kans van slagen krijgen dan is samenwerking van centrumondernemers, vastgoedeigenaren en gemeente een belangrijke voorwaarde.

Die samenwerking komt nog onvoldoende uit de verf. De centrumondernemers dienen ook bereid te zijn om te investeren in de kwaliteit en aantrekkelijkheid van het centrum waardoor de belevingswaarde wordt verhoogd.

Het uitvoeren van het gevelplan en het project “wonen boven winkels “zou dit kunnen bevorderen. De SP maakt onderscheid tussen belevingswaarde en levendigheid. Fietsers in het centrum, zorgen voor levendigheid maar werken zeer nadelig op de belevingswaarde van de meeste centrumbezoekers.

Je moet als centrumbezoeker steeds op je hoede zijn en als het druk is struikel je over de geparkeerde fietsen. De SP is voor een echt voetgangersgebied in het centrum!

De SP wil van Oss een evenementenstad maken. Daarvoor liggen kansen in het centrum, bijvoorbeeld op de Wal en mogelijk ook onder de sheddaken. Wij pleiten voor een ophoging van het evenementbudget met jaarlijks €200.000.

De SP wil meer groen in het centrum en het parkeerterrein de Wal zou omgetoverd kunnen worden tot een groen park in het centrum. Verder wenst de SP een goede bereikbaarheid door goede parkeermogelijkheden voor auto en fiets.

Voor auto’s is daarin voorzien, er blijkt zelfs een overcapaciteit, waardoor het verantwoord is om van het Walplein een groen verblijfs- en evenementenplein te maken. Uitbreiding van het aantal fietsparkeerplaatsen door toenemend (elektrisch) fietsgebruik is volgens de SP hard nodig.

Wij kiezen voor de inhoud van het culturele aanbod en niet voor kapitaalvernietiging door verplaatsing van de culturele voorzieningen naar het centrum. Het betekent ook kiezen voor een sociale stad. De huisvesting van het cultuurcluster moet wel kritisch onder de loep worden genomen, maar deze kosten voor verbetering daarvan zijn veel lager dan het verplaatsen van deze voorzieningen naar het centrum.

Geen dure prestigeobjecten, gemeenschapsgeld mag hier niet aan besteed worden. De SP gelooft niet in het aantrekken van meer bezoekers naar het Osse centrum door culturele voorzieningen naar het centrum te verplaatsen.

De SP heeft de indruk dat de directie van de bibliotheek zich heeft laten leiden door het idee van het college om met een verhuizing naar het centrum de problemen van V&D op te lossen. Leegstand van het V&D gebouw is in eerste instantie een probleem van de eigenaar en niet van de belastingbetaler en de gemeente.

En waar hebben wij het over: het gaat maar om 500 meter waar deze voorzieningen nu gevestigd zijn. In veel steden is de afstand van deze voorzieningen naar het centrum vele malen groter.

In het nog lopende centrumplan is een groene loper tussen het cultuurcluster aan de Raadhuislaan en het centrum aangegeven.

Uitvoeren dat plan is het devies van de SP.