SP stelt vragen over vervoer gevaarlijke stoffen

12 februari 2014

SP stelt vragen over vervoer gevaarlijke stoffen

De aansluiting op het hoofdspoor is  een van de risicoplekken Terwijl Prorail vorig jaar nog schreef dat het niet de bedoeling is dat er gevaarlijke stoffen over het goederenspoor richting Elzenburg worden vervoerd blijken er nog geen jaar later toch tankwagons te rijden. Normaal kan dit alleen wanneer er vergunning voor is en wanneer de veiligheid gewaarborgd is.  De SP wil weten hoe het zit en heeft de gemeente om uitleg gevraagd. Er zijn vier onbewaakte spoorwegovergangen en de lijn doorkruist de risicocontouren van het Tango-tankstation, van Unipol en van MSD op de Geer. Ook de aansluiting op het hoofdspoor is een risicoplek. Omdat er geen automatische treinbeveiliging is op het goederenspoor kan een menselijke fout daar grote gevolgen hebben.

Artikel 41-vragen over vervoer gevaarlijke stoffen

Geacht college van B&W,

Wij hebben geconstateerd dat tegenwoordig ketelwagons over de stamlijn naar Elzenburg rijden. Dit
heeft al geleid tot veel consternatie bij het station omdat een van deze ketelwagons lekte.

Ook hebben wij de indruk dat op het hoofdspoor het vervoer van gevaarlijke stoffen toeneemt. Om onze controlerende rol goed te kunnen vervullen stellen wij u de volgende vragen:

Vragen met betrekking tot het goederenspoor (de ‘stamlijn’):

1. Wat is de inhoud van de ketelwagons die tegenwoordig over de stamlijn rijden?

2. Wat is de herkomst en de bestemming van deze ketelwagons?

3. Is een omgevingsvergunning nodig voor dit vervoer? Zoja, wanneer en onder welke voorwaarden is deze verleend?

4. Prorail heeft vorig jaar tijdens de informatiebijeenkomst op het gemeentehuis een folder
uitgedeeld waarin staat dat ‘de milieuvergunningen die Prorail aanvraagt het vervoer van gevaarlijke stoffen niet toestaan’. Hoe kan het dat minder dan een jaar later toch gevaarlijke stoffen over deze lijn worden vervoerd?

5. Hoe is de veiligheid rond dit vervoer geregeld, o.a. in verband met kruisingen met verkeerswegen en doorkruising van de risicocontouren van een LPG-station en een tweetal BRZO-bedrijven?

6. Ook de aansluiting van de stamlijn op het hoofdspoor is een risicoplek. Op welke wijze is geregeld dat menselijke fouten niet tot een calamiteit leiden?

7. Welke vorm van automatische treinbeveiliging wordt hier gebruikt. Voldoet dit systeem bij de lage snelheden waarmee goederentreinen hier het hoofdspoor kruisen? Wanneer wordt ERTMS ingevoerd op de stamlijn?

8. Stel dat het op deze plek toch tot een calamiteit komt, zijn de bewoners van Spoorlaan 174 - 210 dan voldoende beschermd ingeval van een plasbrand?

Vragen met betrekking tot het hoofdspoor:

1. Klopt onze indruk dat in 2013 het vervoer van gevaarlijke stoffen over het hoofdspoor is toegenomen?

2. Kunt u ons informeren over de aantallen wagons met brandbare, giftige of explosieve stoffen die de afgelopen jaren over het hoofdspoor zijn vervoerd en de verwachtingen voor de toekomst? Graag uitgesplitst per categorie.

3. Zijn er maatregelen nodig in Oss, Berghem, Ravenstein of Geffen in verband met realisatie van het Basisnet?

Met vriendelijke groet,

SP-fractie ,