Manifestatie voor museum en archief

23 juni 2013

Manifestatie voor museum en archief

MW
Bevlogen sprekers, waaronder Micha de Winter (zie foto links), Gerard Rooijakkers en Jan Mulder spraken voor een honderdtal belangstellenden
op het terrein naast de Groene Engel. Micha de Winter benadrukte het belang van educatie. Het belang dat een museum kinderen laat ervaren, beleven en nadenken, zodat ze onbetreden paden kunnen bewandelen. Dit gebeurt niet via websites en google. Als oud ossenaar heeft hij het museum zien groeien en bloeien. Hij vindt het dan ook onbegrijpelijk dat het osse college deze keuze maakt.

GRGerard Rooijakkers (foto links) sprak over het verschil in historisch geheugen van de lagere en de hogere klassen. De sociaal lagere klasse komt niet verder dan 3 generaties terug. Meer opgeleide mensen hebben veel meer historisch besef. Daarom is het zo belangrijk voor Oss (waar veel 'gewone mensen' wonen), dat haar inwoners via museum en stadsarchief voortdurend geschoold worden in de osse geschiedenis. Van de bende van Oss, de stichting van de grote fabrieken, de armoede in het verleden. Hij stelde voor dat met subsidies van de provincie het museum in Den Bosch haar kennis en kunde ter beschikking stelt voor mooie tentoonstellingen en projecten in Oss en dat de kunsteducatie voor een groot deel van Brabant in het Jan Cunen Museum gefaciliteerd wordt.

JMJan Mulder (zie foto links) die ondanks zijn ziekte, waar hij zeer vermakelijk over vertelde, helemaal vanuit Winschoten naar Oss was afgereisd zei:
Jan Cunen heeft een onbetaalbare uitstraling voor Oss.

Tot slot van de manifestatie ging Agnes Huijgen van poppentheater Marag op de knie&#235n voor het museum. In haar spel kwamen de poppen aan een gesloten deur bij museum en stadsarchief.