Sluiting museum en stadsarchief is waanzin

31 mei 2013

Sluiting museum en stadsarchief is waanzin

Als het aan de collegepartijen VDG, VVD, PvdA en CDA ligt gaan het museum en het stadsrachief in Oss dicht. “Een waanzinnig plan waarmee je het hart uit de stad haalt en van Oss weer een dorp maakt” volgens SP-fractievoorzitter Paul Peters.

Gistermiddag heeft het college haar plannen om ruim 7 miljoen te bezuinigen bekend gemaakt. De cultuursector wordt met bijna 1 miljoen het zwaarst getroffen als de plannen doorgaan. Sluiting van Museum Jan Cunen en verkoop van het prachtige pand. Ook het stadsarchief , wat in het oudste pand van Oss in de Peperstraat zit, gaat dicht. Dit college laat hiermee zien dat zij geen enkel cultureel en historisch besef heeft.

Museum te koop
Het bordje “Te Koop”kan er nu echt op als het college haar zin krijgt

Goede culturele voorzieningen en historisch besef maken van een stad een echte stad en vergroten de aantrekkelijkheid van Oss. Omdat het college nu 500.000 euro wil bezuinigen, wil ze een museum wat in bijna 100 jaar in Oss is opgebouwd en een goede naam, heeft om zeep helpen.

Ook het stadsarchief, wat nu enkele jaren succesvol draait, en waar veel mensen komen en veel vrijwilligers actief zijn, wordt de nek omgedraaid. Als dit allemaal weg is, komt het vrijwel zeker nooit meer terug en dat moet voorkomen worden.

De SP hoopt dat veel Ossenaren hun ongenoegen over de plannen laten horen. De SP gaat dat zeker doen, binnen en buiten de raadszaal. De SP zal ook met alternatieve plannen komen waarbij het museum en het stadsarchief open kunnen blijven en de sportsector, die ook stevig moet inleveren, minder hard wordt getroffen.