Jong talent in Zout

5 maart 2013

Jong talent in Zout

zout
In Politiek café Zout van zondag 10 maart betreden 3 jonge politici het toneel: SP- Tweede Kamerlid Farshad Bashir (25), Brabants GroenLinks Statenlid Paul Smeulders (25) en het politiek talent van eigen bodem Lilian Marijnissen (27).

De studentes Paulien en Jorien Raaijmakers binden in de quiz de strijd met elkaar aan.

Zout spreekt met Farshad en Paul over wat jongeren inspireert om voor de politiek te kiezen? Welke idealen hebben zij en wat is hun grootste droom? Welke ruimte krijgen zij van de mastodonten in de fractie? Kunnen oudere politici ook aardig zijn? Op welke resultaten zijn ze trots?

Lilian is naast gemeenteraadslid ook vakbondsbestuurder en onderhandelaar cao verpleeghuizen en thuiszorg. De regering Rutte II is uit op een sociaal akkoord. Over de beperking van ww-duur en versoepeling van het ontslagrecht valt echter met de vakbond niet te onderhandelen.
Polderen prima, maar de vakbond moet ook haar tanden laten zien als dat nodig blijkt, is de opvatting van Lilian. Hoe sterk is de vakbeweging en is actievoeren in crisistijd nog van deze tijd?

De kwestie gaat over de toekomst van de verzorgingshuizen en de thuiszorg. Volgens onze gast, zorgbestuurder Ko Portengen, staat door de plannen van de regering kwetsbare ouderen met AOW-uitkering pijnlijke armoede te wachten. Hoe moet het verder met de ouderenzorg nu BrabantZorg door de plannen van de regering moet afzien van de bouw van een verzorgingshuis in Lith en uitbreiding in Megen? Is mantelzorg in deze tijd van individualisering wel een reële optie? Wethouder Hendrik Hoeksema geeft zijn mening.

In de Zoutquiz zitten twee Osse studentes, Pleun en Jorien Raaijmakers. Zij moesten, zoals zoveel jongeren, Oss verlaten voor een vervolgopleiding.

De gastcolumn wordt uitgesproken door wethouder Rene Peeters. Deze gaat met het oog op een eventuele fusie van het Mondriaan en het Hooghuis over wat de betekenis nog is van openbaar onderwijs.

Stadsgids Jan Ulijn verhaalt in zijn column weer over de geschiedenis van Oss.

De muziek wordt zondag gemaakt door de jazz groep The Sunrise Sixx.

Zout wordt gehouden in de grote zaal van cultuurpodium De Groene Engel aan de Kruisstraat in Oss en start klokslag 16.00 uur.