Opinie woonvisie

5 februari 2013

Opinie woonvisie

AG
Op 31 januari werd in de gemeenteraad de nieuwe Woonvisie van de gemeente besproken. Een uitgebreid verhaal van 46 bladzijden waaraan de gemeente twee jaar heeft gewerkt. De gemeenteraad werd gevraagd om te reageren op een tiental stellingen. Adrie Geerts van de SP had daar niet zoveel zin in en wil vooral daden zien. De liberale koers in Den Haag heeft er een grote puinhoop van gemaakt en de markt faalt op alle fronten. Vertrouwen op marktwerking heeft dan ook geen enkele zin en de gemeente moet het heft weer stevig in handen nemen. Lees hieronder zijn betoog.

Voorzitter,

De liberale koers van de afgelopen dertig jaar heeft gezorgd voor een grote puinhoop op de Nederlandse woningmarkt. Banken en makelaars hebben jarenlang de kans gekregen om de mensen gek te maken. Die banken hebben hun bonussen binnen. Maar 800.000 gezinnen zitten met een huis dat &#180onder water staat&#180. Een eufemisme voor de rest van je leven opgescheept zitten met een restschuld.

Die liberale koers heeft avonturiers de kans gegeven woningcorporaties op sleeptouw te nemen. Veel van die corporaties zitten nu met een lege kas en zijn niet meer in staat om datgene te doen waar ze ooit voor zijn opgericht, het bouwen van sociale huurwoningen en woningen voor mensen die afhankelijk zijn van langdurige zorg.

Volgens het dogma van de liberalen zou de markt alle problemen oplossen. Maar die markt lost niets op want die ligt helemaal stil. De mobiliteit is tot het nulpunt gedaald. Iedereen blijft noodgedwongen zitten waar hij zit. Terwijl velen graag willen verhuizen omdat ze in een te klein huis zitten of in een te groot huis. Willen kopen of juist willen huren.Willen samenwonen of willen scheiden. Of voor hun werk willen verhuizen. Met andere woorden, de markt die faalt.

Het woonwensenonderzoek constateert een grote vraag naar huurwoningen. Zowel in de sociale sector als voor de middenklasse. Maar er wordt niets gebouwd. Dus ook hier een markt die faalt.

Beleggers en pensioenfondsen bulken van het geld. De rente is ongekend laag. Maar er wordt geen cent ge&#239nvesteerd in de woningbouw. U raadt het al, ook hier een markt die faalt.

Het ergste van alles is dat we duizenden bekwame bouwvakkers en aannemers hebben die, vaak letterlijk, werkloos langs de kant staan. Ook hier is er maar &#233&#233n oorzaak, een markt die faalt.

Gelukkig is al deze ellende niet de schuld van het Osse college. Want dat kan voortbouwen op een goed stuk beleid dat het afgelopen decennium is neergelegd door de SP. De problemen zijn in Oss dan ook minder groot dan in andere gemeenten. Maar niettemin, ook in Oss zijn ze veel te groot. Daarom de vraag, wat gaat dit college doen?

Wat gaat dit liberale college doen aan de behoefte aan goedkope koopwoningen en huurwoningen in de vrije sector? Wat gaat het college doen om de voorzieningen en de leefbaarheid in de kernen te vergroten? Wat gaat het college doen om te zorgen dat zorgafhankelijke ouderen in hun eigen dorp kunnen blijven wonen en niet op hun oude dag ongewild naar de stad hoeven te verhuizen? Wat gaat het college doen om te zorgen dat ouderen niet vereenzamen en verpieteren nu de regering meent om zorg en wonen te moeten scheiden? En vooral, wat gaat het college doen om hun politieke vrienden in Den Haag af te helpen van het dwaze idee om de woningcorporaties financieel uit te kleden? Juist nu ze zo hard nodig zijn om de bouw weer op gang te helpen.

De woonvisie constateert dat er de komende jaren nog een flinke opgave ligt, met name bij de huurwoningen en goedkope koopwoningen. Welnu, de bouwvakkers en de aannemers zijn er, de grond is er, het geld is er. Wat wil je nog meer?
Vandaar mijn oproep aan het college, zet die liberale waanbeelden aan de kant en ga aan de slag! Juist nu!